Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sånn som jeg ser det har Israel flere åpenbare fascistiske trekk selv om du sikkert vet at det ikke finnes en klar definisjon på fascisme:

- Sionismen er grunnleggende rasistisk - ett land, en religion, ett folk.
- En grunnleggende religiøst tuftet nasjonalisme
- Imperalisme, gradvis overtagelse av internasjonalt anerkjent ulovlige og okkuperte landområder
- Et endelig mål om å etablere en stat utelukkende for et folk og en rase
- Kulturell syndebukkmentalitet og politisk bruk av krigstrusselen for å bygge opp/beholde en sterk nasjonal selvfølelse og identitet
- Utbredt segregasjon, egne veier og transportmidler forbeholdt en kultur/religion
- Trakassering og tvangssterilisering av innvandrere fra den tredje verden
- Militaristisk kultur og videre utvikling
- Fengsling og tortur av mennesker uten lov og dom, inkludert mindreårige
- Utbredt bruk av kollektiv straff
- Manglende rettslig oppgjør med nasjonalistiske og voldelige utbrytergrupper
- En fundamental motvilje mot å rette seg etter internasjonale lover samt å anerkjenne internasjonale domstoler og avgjørelser
Vis hele sitatet...
Jeg tar gjerne kilder\dokumentasjon på de uthevede punktene. For øvrig må du huske at det er ikke alle i den politiske eliten som er sionister. De har både en venstre og høyrefløy der også. De har også arabere i Knesset.

Kulturell syndebukkmentalitet og politisk bruk av krigstrusselen for å bygge opp/beholde en sterk nasjonal selvfølelse og identitet
Vis hele sitatet...
Begge partene er del av en propagandakrig, som jeg tror du nevnte tidligere.


- Militaristisk kultur og videre utvikling
Vis hele sitatet...
Hvis man ser på nabolandene er det kanskje en god grunn til nettopp det.

- Utbredt bruk av kollektiv straff
Vis hele sitatet...
Og da viser du til?

- Manglende rettslig oppgjør med nasjonalistiske og voldelige utbrytergrupper
Vis hele sitatet...
Her er jeg for så vidt enig, men jeg har oppfattet en økning i fokus på dette de siste årene.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Pendlere må stå i kø i sikkerhetskontrollene (wiki), flere må igjennom flere slike punkter til og fra jobb, mens Israelerne har egne veier som de kjører fritt igjennom disse sjekkpunktene. Flere har opplevd å få familiemedlemmer drept av Israelere.

Sett deg inn i situasjonen, hvor lang tid tror du det hadde tatt før du hadde "klikket" ? For jeg nekter å tro at du hadde tatt denne slags terrorisering mot deg uten å reagere..

Hamas har mye blod på hendene, de er en kort sagt jævlig militantpolitisk bevegelse, men de er en motreaksjon på Israels behandling av Palestinerne.
Israel er det utviklede landet, med teknologi og ressurser, ansvaret hviler mest på deres skuldre, rett å slett for de er mye bedre skikket til å skape fred enn et innesperret folk som behandles som dyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av det du sier, men man må også ta inn i regnestykket hvor mye muren\gjerdet og checkpointene har hjulpet. Selvmordsbombing og andre terroraksjoner utført i Israel har nærmest blitt stoppet 100%.

Vi må også huske at PLO/Hamas og Hamas ikke anerkjenner Israels rett til å eksistere (Fatah er vel noe mer omstridt, men de har i alle fall tatt skylden for et par rakterre som har blitt sendt i det siste).