Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
ja og utskytningsramper o.l. på takene til disse byggningene ikke noe med saken å gjøre..

https://www.youtube.com/watch?v=MAR_Iwq9-R0
Vis hele sitatet...
Ikke glem at dette også er en propagandakrig, og begge partene spiller kortene sine meget godt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Beklager, men dette er ikke riktig. Det stemmer at Hamas bruker en del Qassam-raketter som ikke er spesielt treffsikre. Men de bruker også en stor mengde mye mer avanserte raketter smuglet inn av og fra Iran. Blant annet har de i lang tid brukt mange iranske raketter av typen Fajr-5 med en rekkevidde på opp til 75 km. Ved maksimal rekkevidde har den riktignok en treffsikkerhet på ±1 km, men på nærmere hold er den betraktelig mer treffsikker enn det. De har også begynt å bruke M-302-raketter med en rekkevidde på 150 km og betraktelig bedre treffsikkerhet. Til sammenlikning er Gazastripen 41 km lang. Alt siktes direkte inn på sivile boligområder, selv om militære installasjoner er godt innenfor rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Som du sier har angrepene historisk sett bestått av Qassam-raketter som har vist seg å være både dårlige og unøyaktige, så krigføringen har vel i praksis vært mest psykologisk enn praktisk. For de sivile Israelerene som bor nært nok Gazastripen har det nok vært svært vanskelig å vite at man hypotetisk sett kan bli truffet når som helst. De har også brukt noen russiske artillerisystem som jeg i farta ikke husker hva heter, i praksis også unøyaktige og dårligere med enda dårligere rekkevidde, men de nye rakettene som åpenbart kommer fra Iran burde treffe bedre enn det gjør. Jeg fant denne siden som sier at (bare) 44 israelere har blitt drept av de neste 10.000 palestinske rakettene de siste ti årene som har blitt avfyrt. Hvis de har treffsikre våpen velger de med vilje en psykologisk krigføring eller så vet de ikke hvordan våpnene brukes.

Når det gjelder resten av det du skriver er jeg enig i at Hamas sine metoder både overfor Israel med også overfor sitt "eget" folk enkelte ganger er fullstendig forkastelige. På den andre siden har jeg forståelse for at hvis Hamas hadde valgt å etablere seg i de åpne områdene som finnes igjen på Gaza samt at de hadde bygd opp rene militære institusjoner hadde de blitt utradert på en ettermiddag. Jeg ser de åpenbare problemene med strategien, men skjønner det likevel. Hadde man hatt to militære likeverdige parter hadde krigføringen sannsynligvis sett annerledes ut.