Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Israel har okkupert store deler av Palestina, det er en hel verden enig om
og FN har bedt om øyeblikkelig stans i okkupasjonen. De ulovlige bosettningene må ut!

Når et land har blitt okkupert og du angriper tilbake kalles det selvforsvar.
Alle de angrepene palestinerne utfører kalles selvforsvar.
Vis hele sitatet...

Først og fremst kan jeg påpeke noe veldig essensielt. Israel har ikke bare "bøffa landområder", men annektert de under kriger som de arabiske nabolandene har startet. Palestina eksisterte ikke som en egen nasjon før Israel. For eksempel Golanhøydene er et viktig millitærstrategisk område med tanke på angrep mot Israel.

At de ulovlige bosettingene er mange både i Israel og verden for øvrig enig om, men hadde det stanset konflikten? Tvilsomt. Hamas vil uansett ikke anerkjenne Israel som nasjon.

Ut over det er jeg skeptisk til å kalle det selvforsvar når man bruker barnesoldater og menneskelige skjold for å beskytte rakettlager, smuglertuneller og rakettramper.

http://youtu.be/g0wJXf2nt4Y

Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Israel har okkupert store deler av Palestina, det er en hel verden enig om
og FN har bedt om øyeblikkelig stans i okkupasjonen. De ulovlige bosettningene må ut!

Når et land har blitt okkupert og du angriper tilbake kalles det selvforsvar.
Alle de angrepene palestinerne utfører kalles selvforsvar.
Vis hele sitatet...

Først og fremst kan jeg påpeke noe veldig essensielt. Israel har ikke bare "bøffa landområder", men annektert de under kriger som de arabiske nabolandene har startet. Palestina eksisterte ikke som en egen nasjon før Israel. For eksempel Golanhøydene er et viktig millitærstrategisk område med tanke på angrep mot Israel.

At bosettingene er ulovlige og må fjernes er mange både i Israel og verden øvrig enig om, men hadde det stanset konflikten? Tvilsomt. Hamas vil uansett ikke anerkjenne Israel som nasjon.

Edit: Chrome kræsja under redigeringen, og det skjedde noe mystifistisk når jeg redigerte innlegget. Bear with me
Sist endret av Oslash; 9. juli 2014 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.