Tråd: Gazastripen
View Single Post
Først og fremst, dette er ikke en tråd ment for å ytre personlige meninger om hvem som har rett og galt i denne konflikten.

Jeg diskuterte oppskaleringen av konflikten med min far for noen dager siden og et spørsmål kom opp, hva er så fordømt viktig med Gazastripen. Hvorfor er to sider så utrolig villige til å krige så inn i helvete lenge over dette, slik jeg forstår det, ikke spesielt fruktbare, økonomisk viktig eller strategisk viktige området?

Slik jeg forstår det er det en prinsippkonflikt over ett område som har vært styrt av Egypt, Palestina og Israel vekselvis siden britene gav opp området etter 2. verdenskrig.

Først Israel. Israel bygget noen "settelments" når de var i styre etter seksdagerskrigen mot Egypt i 1967. I ettertid har de bygget nye, noe som forståelig nok irriterer dette palestinerne, da spesielt Hamas.

Men hvorfor? Er det en enorm mangel på plass i Israel? De er bare 8 mill innbyggere i landet, så hvorfor gidde irritere palestinerne? Og hvorfor må Hamas skyte de fordømte rakettene på Israel? Og hvorfor må Israel reagere med så til de grader overdreven makt?

Hvis vi stoler på Israel så vil de ikke egentlig gjøre krav på Gazastripen. Og hvis vi stoler på Hamas vil de opphøre angrepene dersom Israel trekker seg ut. Så hvorfor ikke bare la det området være i fred.

Men siden det ikke virker som om det skal skje snarlig så lurer jeg på om noen kan belyse hvorfor dette området er så viktig. Eller er det ikke egentlig viktig, men bare en svært overdreven prinsippsak?