View Single Post
Sitat av Skralla1 Vis innlegg
Kritikk er jeg helt for, uten det så hadde man aldri lært. Men det slashdot skreiv åpnet ikke akkuratt til noen vidre diskusjon, oppklarte ikke noe og var ikke til hjelp for noen.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg mener innlegget var på sin plass. Det var en nøyaktig beskrivelse av AdonInformation sin post – pseudovitenskap uten fnugg av rot i virkeligheten – med en oppfordring til å forklare hvordan et elektromagnetisk felt oppstår. Husk at når AdonInformation buser ut med en rekke påstander som tilsynelatende går helt på tvers av moderne vitenskapelig forståelse av verden uten å gi gode begrunnelser eller kilder for riktigheten av sine påstander, så kan de også avfeies uten at man grundig påpeker og forklarer alle feilene. Det er gjort på et øyeblikk å lage en post full av udokumentert vissvass, men veldig tidkrevende å tilbakevise alle påstandene i detalj. Som en vis mann sa: "What can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."

Sitat av Skralla1 Vis innlegg
Ok, så når vi er nede i under atomniva, så er det faktisk en viss påvirkning bare av og observere?
Er dette pga. at det vi har av instrumenter til og måle med når det kommer til slike små ting, sender ut noe elektriske pulser eller bølger av noe slag for og observere?
Eller hadde det samme skjedd hvis det hadde vært mulig og observere et elektron med et helt vanlig optisk microskop?
Vis hele sitatet...
Det er delvis på grunn av at man i så liten skala alltid påvirker det man måler, og delvis på grunn av at så små partikler ikke oppfører seg på samme måte som legemer i en størrelse vi er vant med. Å bestemme posisjonen til et elektron har konsekvenser på flere måter. Men å forklare dette særlig mye mer utdypende uten å være for upresis eller si noe galt vil ta ganske mye plass, noe som blir litt dumt når det i bunn og grunn er helt off topic.

Sitat av Skralla1 Vis innlegg
Siden du skriver dette, finnes det da masse som ikke inneholde atomer? Eller atomer som ikke har masse?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke atomer uten masse. Men et atom er jo en sammensetning av protoner, nøytroner og elektroner. Protoner og nøytroner har masse, men inneholder ikke elektroner. Protoner og nøytroner består av kvarker, som er elementærpartikler på lik linje med elektronene. Det finnes også en rekke andre elementærpartikler med masse som (selvsagt) ikke inneholder elektroner. (Dessuten er masse en egenskap hos partikler, omtrent på samme måte som elektrisk ladning, og ikke noe som består av noe, så jeg tror nok også at du blander sammen masse og materie – sistnevnte er et noe diffust definert konsept, eller paraplybegrep, som kort og upresist kan oppsummeres som den substans som utgjør alle fysiske legemer.)

Sitat av engangsbruk Vis innlegg
Alt det fornuftige du kom med er basics, skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å la andre prøve å definere bevissthet på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Uten å bli motsagt, selv når det som påstås menes å kunne vises at er galt? På et diskusjonsforum?

Sitat av engangsbruk Vis innlegg
Nettopp, du forstod ikke hva jeg mente en gang, så slapp av med deg. Bare kom med noen løse tanker rundt det jeg skrev om, og ettersom vi består av celler og gener som har satt oss sammen på en måte mennesket aldri kunne klart selv (menneske vs robot) er det en intelligent, skapende kraft - mener jeg.
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteorien forklarer enkelt og tydelig hvordan denne prosessen har foregått helt uten hjelp av noen intelligent, skapende kraft. Og bevisene for at evolusjon fra enkle til komplekse organismer har funnet sted er fullstendig overveldende. I tillegg vil det å påstå at noe komplisert og komplekst må ha blitt skapt av noe mer komplisert og komplekst medføre en uendelig regress. Og det at noe ikke er i stand til å forstå seg selv betyr ikke at det må ha blitt skapt av noe annet enn enkle prosesser.

Sitat av engangsbruk Vis innlegg
Langt ifra tull og tøys, du som ikke vet hva du snakker om i det hele tatt. Kommer gjerne med eksempler, men finner det unødvendig om en virkelig setter seg inn i emnet.
Vis hele sitatet...
Antibiotika, antivirale midler, vaksiner, organtransplantasjoner, motgift, cellegift, strålebehandling, tumor-kirurgi, hoftetransplantasjoner, beinmargtransplantasjoner, hudtransplantasjoner, meniskoperasjoner også videre ad infinitum; alt dette viser helt tydelig at din generaliserende påstand om at leger behandler symptomer fremfor "roten av problemet" er helt gal. Og å komme med eksempler på palliativ behandling der man foreløpig ikke har kurative alternativer forandrer ikke dette. Og jeg har vanskelig for å se hvordan dette er relatert til bevissthet.

Sitat av engangsbruk Vis innlegg
Ikke akkurat noe ukjent for meg. Vi kan gå nedover og nedover uten å finne et svar. Naturlig seleksjon? Utrolig lite inspirerende, nyskapende og mindre intelligent det som får naturen til å sammenstemme overens da. Alt er satt inn i systemer, og inntil vi vet meningen med livet har du ikke noe mer fornuftig å komme med enn meg, så ro ned et par hakk. Del heller dine egne meninger fremfor å tråkke på andre som du har SVARET, for det har du ikke
Vis hele sitatet...
Så du mener at siden vi ikke vet alle detaljer om absolutt alt, så kan vi ikke vite noe som helst om noen ting? Dette er som å si at ettersom vi ikke har kartlagt alle kutråkk i Chile, så er det helt åpent for fri gjetning hvorvidt Golden Gate Bridge står i California eller Elverum. At du finner naturlig seleksjon lite inspirerende har ingenting med hvorvidt naturlig seleksjon er den underliggende årsaken til biologisk kompleksitet eller ikke. Dette er et etablert vitenskapelig faktum, og hvis du skulle betvile dette får du komme med tilstrekkelig gode motbevis til at det er naturlig å trekke i tvil alle bevisene for det motsatte (se linken litt lenger opp for en grei oppsummering). Men om det ikke er direkte relatert til bevissthet foreslår jeg at du i så fall lager en ny tråd.