View Single Post
nilsern's Avatar
Trådstarter
790
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva med deg og meg? Vi har hatt rimeleg sterk lønnsvekst dei siste tjue åra, og det fører til auka kostnader i alle ledd. Eg gidd ikkje grave fram statistikken, men del vil ikkje forundre meg om det er grunnen til auka.

7,54 skulle tilsvart 12,59 etter konsumprisindeksen, så ifølgje ei kjelde her så har prisen auka litt meir enn KPI.
Vis hele sitatet...
Om det du sier stemmer så er jo fortsatt om lag 25% økning i butikkpris (15,60 per dags dato) langt utenfor rammene til inflasjonsraten (som i utgangspunktet er en stor hoax i seg selv, i og med at den ikke tar med boligprisene i regnestykket), men dette kan jo komme av økt etterspørsel samt økte utgifter o.l. Ikke vet jeg. At det koster mer enn 3 ganger mer å få produktet frem til forbrukeren når det ikke importeres er gankse sykt, spesielt med tanke på at vi bor i Norge som er så store på petroleum som vi er.

Et mer aktuelt spørsmål er hvor mye betaler butikkene meieriene og slakterne for maten? For meieriene eies jo faktisk av bøndene i den forstand at de er samvirkeselskap..

Eller er det faktisk slik at butikkene betaler den listede prisen for det ferdige produktet?
Sist endret av nilsern; 15. mai 2014 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.