View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet er ikke tankegangen min, problemet er at du enten har komplett misforstått posten eller bare skumlest og ikke forstått innholdet.

Poenget mitt er at jeg mener i de fleste tilfeller er en kjernefamilie best for et barn, og jeg har ikke noe sted bemerket at alle foreldre er gode foreldre og omsorgspersoner.
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke helt greit å forstå dystopien din om den store, stygge staten som kommer for å utslette det tradisjonelle familiemønsteret, når vi andre diskuterer om et par tusen foreldrepar burde få lov til å kutte i tissen til sønnen sin eller ikke. Men jeg forsto det sånn at du mente staten skulle slutte å blande seg inn i hvordan voksne menneskers praktisering av religion går utover barna deres. Du får oppklare om jeg er helt på bærtur.

For det første er ikke en kjernefamile (mamma, pappa, biologiske og ev. adoptere barn) nødvendigvis det beste for et barn. Familier kommer i alle mulige utgaver, og trenger ikke ha så mye å si for oppvekstvillkårene. En tradisjonell, norsk familiefar kan være fullt kapabel til å slå ungene sine, på samme måte som en transseksuell aleneforsørger kan være verdens beste forelder.

For det andre skjønner jeg ikke helt hvordan et forbud mot rituell omskjæring av barn er en trussel mot denne kjernefamilien. Det er da fullt mulig å beholde husstandens sammensetning selv om guttungen må vente med å fjerne forhuden til han er 18.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Når det kommer til problemet med omskjæring - så mener jeg et barnevern/institusjoner som jobber med barn er sabla nødt til å ha medarbeidere med meget god kompetanse på praksisen omskjæring - sånn at man kan løse problemene med foreldre i fellesskap, og ikke yte en hel drøss med stress og press på dem for deretter å frata dem ungene deres, som i flere tilfeller har blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg gjerne se noen kilder her. Jeg skjønner at du lite til overs for barnevernet, men det får du ta en annen plass. Barnevernet har ingenting med denne saken å gjøre; de er en offentlig tjeneste underlagt norsk lov. At de ved flere anledninger har fratatt foreldre omsorgsretten fordi de har fått sønnen sin omskåret nekter jeg å tro, all den tid rituell omskjæring av gutter er helt lovlig. Da må det være andre forhold som ligger til grunn.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så løsningen; jeg veit da pokker jeg. Men jeg vet at det er mange reformbevegelser innen jødedommen som har en mindre kategorisk/dogmatisk syn på omskjæring av gutter, og ikke minst når det bør gjøres (når er viktig), men også i hvilken grad foreldrene skal bestemme dette.
Og da kan disse "skarpe" sosionomene og folkene i barnevernet og kommunene starte i den enden med en bestemt men forståelsesfull dialog foreldrene - og ikke i den at: "vi har barnekonvesjonen og hele tyngden av norske myndigheter og norske lover bak oss - vi vet at vi vet dermed best".
Vis hele sitatet...
Igjen, denne saken har ingenting med barnevernet å gjøre. Du kan vel i det minste sette deg såpass inn i saken at du retter skytset mot de rette folka. Dette gjelder et forslag fra Helsedepartementet om å innlemme rituell omskjæring av guttebarn i spesialisthelsetjenesten, og motstand fra diverse samfunnsaktører som krever forbud, bl.a Legeforeningen, Barneombudet og Human-Etisk Forbund.

Mye av kjernen i denne saken er jo nettopp det at "de" (jeg tipper du mener motstanderne av rituell omskjæring av barn) verken har myndighetene eller norsk lov på sin side.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og omskjæring -- det er igrunn noe som omfatter en relativt liten gruppe. Fordi: som vist i min første post her, er omskjæring for gutter hos muslimer anbefalt, dog ingen plikt, mange muslimske gutter fra Afrika er omskjært, mange fra land i Asia ikke det. Kvinnelig omskjæring er strengt forbudt. ENkelte kristne grupper (særlig orientalortodokse og enkelte protestanter i USA) gjør også gutteomskjæring, i USA bruker man riktignok ofte medisinske grunner som forklaring på hvorfor man omskjærer. Omskjæring for jenter eksisterer dog ikke for disse, gudskjelov. Og dét leder oss til den tredje største monoteistiske gruppen; jødene. Hos disse er mannlig omskjæring både en plikt og en rettighet..Vil du frata dem det?
Vis hele sitatet...
Lite omfang gjør det ikke mindre alvorlig. Hvert år får om lag 2000 gutter her til lands skåret av forhuden uten noen medisinsk årsak. Det er 2000 for mange.

Det handler uansett ikke om å ta fra noen retten til å praktisere sin religion, men om å sette barnets rett til kroppslig autonomi over foreldrenes religionsfrihet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, det er renere der uten forhud. Og sånn som i USA, der bruker dem medisinske grunner til å omskjære. Ytterst få har problemer i etterkant.
Vis hele sitatet...
Dette er allerede tatt opp tidligere i tråden, så jeg begrenser svaret mitt noe. Per i dag er det stor uenighet om omfanget av helsegevinstene ved omskjæring, og om disse oppveier risikoen ved inngrepet eller ikke. Når det kommer til hygiene finnes det allerede en rimelig enkel løsning: å vaske seg.
Jeg mener en potensiell helsegevinst uansett ikke alene er grunn nok til å fjerne en kroppsdel, spesielt ikke fra et lite barn.

Det er i tillegg vanskelig å måle hvor mange som opplever problemer i etterkant. Selv om man ikke får fysiske varige men så er det en del som opplever psykiske ettervirkninger. Det at kun noen få får plager er uansett for mange når inngrepet i utgangspunktet er unødvendig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg kan godt se bruddet med menneskerettigheter med å omskjære et barn før det er selvbevisst, men ærlig talt du mener vel ikke å utrydde praksisen? Høres nokså stalinistisk ut spør du meg. Lol, du er nå ikke helt klar over hva du skisserer her.
Men vil du også forby rituell omskjæring hvis barnet velger det selv i en viss alder?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener praksisen med rituell omskjæring av barn burde utryddes. På 18-årsdagen sin, når de ikke juridisk er barn lenger, skal de selvsagt få gjøre akkurat hva de vil med kroppen sin.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er riktig at det heldigvis ikke krever noen godkjennelse fra staten eller andre former for myndigheter for å bli forelder, men du er enten umoden, uerfaren, eller langt under 20 år gammel hvis du oppriktig mener det ikke krever ferdigheter og trening ift det bli en mor eller far.
Vis hele sitatet...
Ja vel. Jeg mener allikevel at det ikke krever noen ferdigheter å bli forelder. Å bli en god forelder, derimot, krever en god del. Og det var nettopp det som var poenget mitt, og som du enten komplett har misforstått, eller muligens bare skumlest.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Det at det i tillegg diskrimineres på kjønn gjør jo hele saken enda mer tragisk, for ikke å si tragikomisk, da jeg er overbevist om at det hadde blitt et ramaskrik uten like om det var omvendt.

Om gutter hadde hatt rett til et intakt kjønnsorgan og ikke jentene hadde det, da hadde det blitt bråk, og alle politikere og media, leger og andre forståsegpåere hadde lagt seg langflate.

Merkelig nok er det ikke så farlig å beskytte gutters rettigheter.
Vis hele sitatet...
På prinsipielt grunnlag er jeg helt enig med deg, men som jeg tidligere har vært inne på så kan man ikke helt sammenligne mannlig og kvinnelig omskjæring. Jeg skal ikke synse rundt hvorvidt kjønnsdiskriminering i større grad godtas når det går ut over menn, men jeg tør påstå at hovedårsaken til at kvinnelig rituell omskjæring er forbudt mens mannlig ikke er det, er at det rent fysisk er et større overgrep med større og mer alvorlige kroppslige konsekvenser. Psykisk kan det derimot ramme begge kjønn like hardt, og rent prinsipielt er det et like stort overtramp mot barnets råderett over egen kropp, uavhengig av kjønn. Neste skritt mener jeg derfor må være et forbud.
Sist endret av Samleieobjekt; 12. mai 2014 kl. 00:13.