View Single Post
NFFs husbedreviter
274
Veldig interessante spørsmål som lett tendrer mot kulturdiskriminering og det er derfor viktig å holde tunga rett i munnen - noe noen ikke helt klarer.

Syntes Turelli påpeker mye bra, og da spesielt at det er vanskelig å få følelsen av hva han kompisen din prøvde å formidle.
Utifra ordene dine TS, så kan det virke som kompisen din var den trangsynte og stereotypiske her - om hvite generelt ikke har mulighet til å forstå afroamerikaneres lidelse, så faller vel han under samme kam.

Jeg vil jo enkelt og greit være uenig i det utsagnet - at hvite ikke har mulighet til å forstå afroamerikanere - da dette handler mye mer om kulturdiskriminering, stereotypifisering og stigmatisering - rett og slett sosioøkonomiske, sosiokulturell og sosiopolitiske forhold - enn det har med historie og hudfarge å gjøre. Pga miljøet der hvor jeg vokste opp, så indentifiserer jeg - og det kan virke som en fellesnevner for nesten alle som vokste opp på samme sted - meg betrakelig mye mer med "mørk hip-hop"-kultur enn "hvit rock"-kultur, uten at jeg på noen måte vil si at dette er noe wannebe, strebersk etc.

Men at man ofte har vanskelig for å kommunisere "optimalt" med mennesker som har vidt forskjellige referanser enn enselv, er vel ikke noe nytt?

Skulle gjerne vært flue på veggen mtp hva og hvordan kompisen din sa det han sa...
Men jeg må innrømme at jeg bet meg merke i ditt konsekvente bruk av ordet "etteraping" TS - skulle nesten tro det lå en form for skjult rasisme her^^?

Personlig føler jeg meg ekstremt utenfor og meget lite tilpass når jeg møter meget "streite" folk, vestkantkultur etc, uten at jeg på noen måte syntes de prøver å være noe de ikke er.

Men, det finnes selvfølgelig veldig mange nyanser her. I ungdomstiden er det normalt at folk tester ut tilhørighet til kulturer, og da oppstår ofte situasjoner ol som blir seende rart ut for en utenforstående, men at f.eks voksne "streite" mennesker rapper, eller at en "hiphop-stoner" gjør seg til for å sjarmere ei vestkantjente blir alltid litt "ubehagelig" og "ikke riktig" for de som faktisk tilhører den kulturen..
Sist endret av Dsverre; 11. mai 2014 kl. 14:11.