Tråd: Hacking
View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av PClock Vis innlegg
Om man har lyst til å lære seg litt om hvordan hacking fungerer og gjøres for å kunne beskytte seg mot det, hvor bør man starte hen da?
Jeg gir altså faen i hva jeg eventuelt kan lage etterpå så lenge jeg vet nok om det til å vite hvordan man beskytter seg.
Vis hele sitatet...
Det er masse ting som går under begrepet hacking, så det er vanskelig å gi et kort svar i hvordan det fungerer. Det er også vanskelig å forstå hvordan det gjøres uten ha god kunnskap om hvordan datamaskiner fungerer, og hvordan programmering fungerer.

For å beskytte seg er det beste rådet å holde programvare på maskinen din oppdatert, spesielt Flash og Java. Ha en eller form for antivirus på maskinen, og tenke seg litt over ting før man klikker på linker man har fått fra andre personer, og hva du laster ned.

Noen greie ting å gjøre er å slå på click to play (C2P) funksjonen i nettleseren din. Det store flertallet av folk som får malware på maskinen sin i dag får det vi såkalte drive by angrep, alt som skal til får at du skal bli infisert er at du besøker en nettside å du kjører en eldre versjon av nettleseren eller en plugin med et sikkerhetshull. Du trenger ikke å klikke på noe, eller laste ned noe for å bli infisert. C2P stopper mange av disse angrepene siden de ofte skjult på siden, med C2P blir ikke de kjørt, og du vil ikke da kunne klikke på de siden de er skjulte.

Det finnes også addons til nettlesere som Firefox å Chrome som NoScript, er mye det samme som C2P bare at det dekker i tillegg JavaScript. Har du disse tingene reduserer du muligheten for å bli infisert i en stor grad, det er ikke bombesikkert med det vil stoppe masse. Sikkerhet bygges i lag, klarer noen å komme seg forbi NoScript og eller C2P, så må de forsatt komme seg forbi antivirus. Det er ingen produkter som kan beskytte deg mot alt, men har du flere lag så blir det mye vanskeligere. De går etter den laveste hengende frukten, så om du gjør det litt vanskeligere for de å infisere deg så kommer du deg unna det aller meste.