View Single Post
Discotroopin'
RadioSlave's Avatar
459
Du sier du vil lære å programmere med spill som formål. Jeg tar for øyeblikket en grad i spillutvikling, og følgende er det vi har på programmet; Java-programmering over to semestre, C# i Unity, OpenGL (C++) for grunnleggende grafikkutforming og ymse spillgeneratorer for å supplementere design-delene. I tillegg kommer databaser og webside-språk, deriblant HTML, CSS og Ruby/Python.

Java lærer deg det grunnleggende og har kjennetegn til mange andre språk (loops, variabler, objekter og metoder). Java supplerer allerede en haug med datavare, og er for eksempel enkelt å bruke i Processing, som med litt innsats kan overføres til å kjøre på Android. Jeg anbefaler deg å kjøpe deg en bok (gjerne med bilder og forklart kode), og deretter leke deg med kapitelloppgavene. Fordi jeg er så jævlig grei, så får du en link her.

Følg rådet til gutta over her, for de har peiling. Pascal brukes ikke mer, og du vil aldri få bruk for det. Lær deg heller å programmere i et språk du kan lage et prosjekt av og som du kan lidenskapelig dyrke.