View Single Post
Sitat av Flue Vis innlegg
Som vi kom fram til i den andre tråden er etizolam et thienodiazepin, og går dermed under reseptbelagt legemiddel (som Dodecha bekreftet).
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om noen i den andre tråden har de nødvendige kunnskapene til å avgjøre 100% om dette molekylet faller inn under noen av de kategoriene under. Jeg kan, med mine begrensede kunnskaper, si meg enig med Dodecha (kom til samme konklusjon), men jeg vet ikke om Dodecha har doktorgrad i kjemi eller hvilken kompetanse han har.. ikke misforstå meg, jeg tror også at Dodecha har rett, og han var en av de som kom med veldig gode svar, men det er utrolig kompliserte definisjoner de har laget i de ti gruppene som man skal være veldig stødig i kjemi for å forstå.

Jeg kontaktet og sendte mail til en gammel studiekamerat med master i kjemi fra NTNU, men han hadde også problemer med å svare definitivt på det på stående fot, men jeg regner med jeg får et svar i løpet av morgendagen...

Den nye loven gjør det komplett umulig for "normale" folk å vite hva som er "narkotika", og som jeg sa i den andre tråden så er både 5-htp (5-hydrotroxytryptofan, og tryptofan er α-karboxyltryptamin) og melatonin avledet av "tryptamin".

Og når vi først er inne på det, så sier du at det går inn under "reseptbelagt legemiddel". Hvordan i alle dager avgjør man om et stoff er "et reseptbelagt legemiddel"? Så vidt meg bekjent sier lovverket at man har lov til å importere legemidler til eget bruk for inntil tre måneder...? Jeg finner ikke noen plass at man skal trenge resept etizolam? Hvordan i alle dager skal jeg, som normal person, på forhånd vite om noe er reseptbelagt eller ikke?

Tillegg:

Jeg sendte akkurat en ganske lang mail til legemiddelverket og spurte generelt om etizolam faller inn under en av gruppene og spurte med det samme hva som avgjør om noe er "et legemiddel" (i forhold til f.eks kosttilskudd) og hvordan de avgjør om det er reseptpliktig eller ikke.

Jeg kan umulig være den eneste som synes at norsk lovverk rundt dette er i overkant vagt og vanskelig å forholde seg til
Sist endret av Antagonist; 31. mars 2014 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.