View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvem skal gjøre dette mulig? Politikkere?

Ser du noen politikkere i dag som jobber for å opplyse, sanksjonere og gå i dialog med religiøse samfunn som driver med dette for å få slutt på praksisen?

Noen politikkere du kan tenke deg som kan gjøre dette?

Finnes det noen politikkere som har kommet med et motforslag til Høie's forslag? En konkret handlingsplan for å få bukt med omskjæring av gutter og jenter, uten at gutter og jenter blir omskjært ulovlig?

Hvem bør vi som velgere kontakte for at et motforslag blir laget?

Dersom vi skal forhindre at Høie's lovforslag går igjennom, må vi vise at vi bryr oss om saken, og at partiet til Høie kan miste en del stemmer.
Vis hele sitatet...
*Politikere.
For det første tror jeg du har misforstått saken litt. Det er kommet et forslag om at rituell omskjæring skal tilbys innenfor spesialhelsetjenesten. Dette forslaget må fremmes i Stortinget og få flertall før det eventuelt blir vedtatt, så det er ennå ikke ikke noe mer enn nettopp det: Et forslag.

Mange partier har ennå ikke tatt noe klart standpunkt, men jeg vet at Senterpartiets stortingsgruppe ønsker et forbud mot rituell omskjæring, og flere ungdomspartier, bl.a. AUF og SU, går inn for en nedre aldersgrense.

Det er dog mange enkeltpolitikere og andre offentlige personer som ønsker forbud, uavhengig av hva partiet deres mener.

Blant partiuavhengige organisasjoner som ønsker forbud er Legeforeningen, Human-Etisk Forbund, Barneombudet og Norsk Sykepleierforbund, for å nevne de jeg kommer på i farten.

Det finnes allerede handlingsplaner mot kvinnelig kjønnslemlestelse, og det er et felt det brukes relativt store ressurser på. Det er dette jeg ønsker meg når det gjelder omskjæring av gutter; at det blir slått hard ned på og aktivt motarbeidet på samme måte, for jeg greier som sagt virkelig ikke å se den helt store forskjellen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dog, i 'kristne' land som USA og div afrikanske, så praktiseres omskjæring ganske bredt. Særlig gutter.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om årsakene i afrikanske land, men i USA henger tradisjonen med omskjæring sammen med kristen pietisme og et ønske om å forhindre onani, heller enn en gammel, religiøs tradisjon på linje med den jødiske.
Det at dette fremdeles henger såpass igjen at ca. 60 % av amerikanske menn er omskåret, og det mange steder er vanlig praksis fordi "alle andre gjør det", er intet mindre enn forkastelig.

Jeg prøver på ingen måte å rettferdiggjøre rituell omskjæring, men med tanke på hvor mye folk har gjort ut i fra en vrangforestilling om at det er "Guds ord", vil jeg i hvert fall si at de gjør det av en, i deres øyne, betydelig bedre grunn enn sekulære amerikanere som kutter av tuppen på tissen til sønnen sin så han ikke blir ertet i gymmen.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.