Tråd: Hvor er jeg?
View Single Post
Jeg ser ikke egentlig at du har noen reelle motargumenter, Toaru, og heller ingen reelle argumenter for sjelens eksistens, så kanskje er det overflødig av meg å svare. Men det er enkelte ting som fortjener en kommentar.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Og jeg er lei av intellektuelle som får egoboost av å facestompe tilbakestående kristne.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvilke intellektuelle du tenker på, men om du leser "God is Not Great" av Hitchens og/eller "The End of Faith" av Harris, så vil du nok få litt større innsikt i hvorfor de religiøse forestillingene blir kritisert.

Sitat av Toaru Vis innlegg
"Sense of purpose" er en annen god grunn for å tro at vi har en sjel. Det er viktig for å overkomme frykt for død. Greit nok at man kan påstå dette for å være en trygghetsillusjon, men ingen er mer gjennomsiktig enn en ateist som prøver å innbille seg selv og andre at det er 'helt greit' at ens eksistens opphører fullstendig når kroppen din dør.
Vis hele sitatet...
Behovet for en "sense of purpose" er ingen god grunn for å tro at vi har en sjel, men det kan være en motivasjon for uredelige resonnement. Det er ikke mer enn et ønske om at sjelen finnes, ikke noe som tyder på at den faktisk gjør det.

Og gjennomsiktig? Jeg er ateist og har ingen frykt for døden. Det vil si, jeg har ikke noe ønske om å dø, og hvis jeg kunne utsatt døden noen århundrer så hadde jeg nok slått til på det. Og som alle andre har jeg et overlevelsesinstinkt. Men jeg er ikke redd for det å være død. Er det virkelig så utrolig for deg at du ser deg nødt til å konkludere med at jeg lyver? Dessuten er det jo irrelevant for hvorvidt sjelen finnes – en frykt for døden gjør den ikke mer sannsynlig. Og med det vi har konkludert med at sjelen i så fall måtte vært, så er det jo heller ingenting av betydning som kunne overlevd døden. Alt av minner, tenkeevner, personlighet, følelser også videre ville forsvunnet, og du selv sier jo at den ikke en gang er bevisst.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Og å sammenligne varulver/spaghettimonstre med sjel (eller til og med Gud) er i mine øyne ekstremt lavbrynet. Er det stråmenn dere liker å kalle det?
Vis hele sitatet...
Nei, en stråmann (eller et stråmannsargument) er å påstå at noen mener noe de egentlig ikke gjør, for så å angripe denne oppkonstruerte meningen. Det jeg gjorde var å poengtere at det å "like å tro" noe, eller et "leap of faith", er elendige grunner for å tro at noe er tilfelle, uansett hva slags fenomen det er snakk om. Det spiller ingen rolle om det gjelder sjeler, guder, karma, reinkarnasjon, spøkelser, demoner, huldra eller varulver.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Såklart kan den fysiske hjernen bli skadet, ubelest er jeg ikke.
Sjelens funksjon kan oppsummeres i ens evne til å føle. Og som utgangspunktet for tanker.
'Føle' i denne sammenhengen er ikke det samme som sinne, forelskelse eller glede. Intuisjon er kanskje et godt ord.
Intuisjon er viktig for skapelse av musikk, dans, bøker og malerier. Et par gode grunner for sjelens eksistens, og hvorfor vi burde dyrke den.
Vis hele sitatet...
Nei, det er på ingen måte gode grunner for å tro på sjelens eksistens. Ingenting immaterielt trenger å eksistere for at skapelse av musikk, dans, bøker og malerier skal finne sted. Igjen er dette resultater av kognitive og emosjonelle prosesser som vi har absolutt all grunn til å tro at er funksjoner knyttet til hjernen. Nettopp fordi skader i hjernen kan endre absolutt alt ved din person og opplevelse av verden, også dine følelser og din intuisjon.

Sitat av Toaru Vis innlegg
At nevroner i hjernen avfyrer fra ingensteds er et like godt svar som at universet oppstod fra ingenting, uten noen grunn.
Sjelen kan ikke flytte kroppen, den kan veldig subtilt påvirke hjernen din. Hjernen din gjør resten av jobben, som du har påpekt så fint.
Vis hele sitatet...
Her må du ha misforstått hele argumentet. Det handler ikke om at nevroner fyrer fra ingensteds. Det handler om at sjelen, som ikkefysisk, ikke kan forårsake nevronene å fyre. Sjelen er ikkefysisk, så den har per definisjon ingen fysiske egenskaper, noe som direkte medfører at den ikke kan ha fysiske effekter, som direkte medfører at den ikke kan ha noen interaksjon med det fysiske, som direkte medfører at den ikke kan forårsake fysiske endringer, som direkte medfører at den ikke kan få et nevron til å fyre. Slik en imaginær bil ikke kan trekke en virkelig tilhenger. Og når jeg snakker om å flytte kroppen, så mener jeg ikke at sjelen går utenom hjernen og løfter på armene, men at den flytter på kroppen ved at den må gjøre fysiske endringer i hjernen – hjernen er også en del av kroppen.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Sjelen bryter energibevaringsprinsippet. Litt som tyngdekraften!
Vis hele sitatet...
Tyngdekraften bryter ikke energibevaringsprinsippet.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Ja, det er fullt mulig å innta psykedeliske stoffer uten å oppdage noen som helst sannheter om seg selv eller universet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått. Poenget er at kjemisk og elektrisk påvirkning av den fysiske hjernen (og ikke bare i form av psykedeliske stoffer) kan forårsake store endringer i sinnstilstand og bevissthet. Altså hører sinnstilstand og de bevisste opplevelser den fysiske hjernen til.

Sitat av Toaru Vis innlegg
Men så igjen er nummerering og størrelse kun relevant i et tredimensjonalt univers, så det forblir hjernens jobb, ikke sjelen.
Vis hele sitatet...
Et noe uvesentlig poeng, men nei. Nummerering og størrelse er ikke kun relevant i et tredimensjonalt univers. For det første spiller antall dimensjoner ingen rolle, og for det andre er matematikk en abstrakt affære som er like gyldig for det påstått immaterielle. Det vil være et visst antall guder (én i følge de abrahamittiske religionene), et visst antall engler, et visst antall sjeler også videre. Og skulle sjelen på magisk vis overleve døden og beholde, eller fornye, evnen til å tenke, så ville den stå fritt til å summere mengder av engler og sjeler som den vil.

Sitat av Toaru Vis innlegg
"If you try to convince a critic against his will, he will be of the same opinion still." - Deepak Chopra i debatt med Dawkins
Vis hele sitatet...
Det er et ganske intenst nivå av ufrivillig ironi i Chopras påstand.