View Single Post
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
376
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Brygger nå for 3. gang med "billigsett" fra europrice. Har brygga 2 forskjellige øltyper før som har blitt bra, men nå prøver jeg meg på cider. Tenkte jeg skulle lage den ganske sterk, så hadde vel i 4 kg sukker i tillegg til hermetikkboksen med pæreekstrakt osv. Det som nå forundrer meg er at gjæringen tar veldig mye lengre tid. Nå bobler gjærlåsen kanskje hvert 3. sekund, som den nå har gjort konstant i 11 dager. Når jeg brygga øl gikk jo gjæringa bare over 3-4 dager med mye mer fart enn dette.. Er noe galt? Kan en del av gjæra ha dødd underveis når jeg har tilsatt den?
Vis hele sitatet...
Mange har blitt lurt av gjærlåsen, i de aller fleste tilfeller så arbeider gjæren hardt selv om ikke gjærlåsen plupper like mye som ved andre ganger. Dette er veldig individuelt på hva du brygger. Du får nok et fint produkt skal du se.

Sitat av freeaak Vis innlegg
Har stått i en mnd nå, og satte ut noen flasker tidligere idag, men er ikke noe kullsyre i ølet og heller ingen skum. Hele batchen ødelagt? Hadde i ett drops per 0,5l flaske.
Vis hele sitatet...
Bruk tiden til hjelp, jeg og måtte la min batch så en god stund før det ble dannet kullsyre. Det blir somregel alltid kullsyre tilslutt.

Ett drops per 0,5L flaske var kanskje litt lite (jeg brukte 1,5 drops), men ikke så lite at det ikke skulle ha blitt noe kullsyre, så ta tiden til hjelp somsagt, så blir det nok bra.
Sist endret av Osteper; 30. januar 2014 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.