View Single Post
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Skal du bruke den til surfing og lignende så er Windows er klart valg. Du får mer for pengene og den er enklere å bruke. Du får også mange flere modeller å velge mellom. Lite vits å kjøpe en Mac om du ikke skal ha den til arbeid eller hobby.
Vis hele sitatet...
OS X er da like bra som Windows til surfing. Surfing er en såpass enkel oppgave at alle nye maskiner i dag fikser det lett. Og da selvfølgelig også en Mac.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Har også ofte opplevd også ofte at Mac blir sinnsykt trege etter litt bruk, men det spørs vel egentlig veldig på hvilken modell man kjøper.
Vis hele sitatet...
Det er veldig rart, all den tid Macer er kjent for å holde seg raske i mange, mange år, mens Windows fort blir tregere. Dette er det selvsagt enkelte PC-entusiaster som krangler på, og sier at deres Windows-PC også er rask. Forskjellen her er at en Mac holder seg rask omtrent hva enn pokker man gjør med den, mens Windows-PCene fort treiges ned om man ikke passer veldig godt på hva man driver med hele tiden. Jeg har selv "slitt ut" et tosifret antall Windows-maskiner, mens de tre Macene mine (en iMac, en Pro og en Air) fremdeles er lynraske alle sammen etter flere års bruk. Jeg kunne sikkert vært flinkere til å ta vare på Windows-PCene, men Macene tåler altså det Windows-PCene ikke tåler. Ufattelig deilig.

Dette med de tekniske detaljene når det kommer til bilde-/videoredigering og spilling tør jeg ikke uttale meg om, men jeg kan i alle fall bekrefte at både en gammel iMac og en gammel MBP med helt gjennomsnittlige komponenter fikser både bilde- og videoredigering fullstendig smooth og greit. Ikke et sekund hakking eller lagging, og enda har ingen av maskinene fryst én eneste gang i løpet av alle disse årene! Chrome og Spotify har fryst et par ganger, men da er det snakk om å restarte programmene, ikke maskinene.

Jeg spiller ingenting selv, så jeg kan ikke uttale meg om egen erfaring på det feltet, men det har kommet meg for øre at flere og flere populære spill er tilgjengelig også for Mac nå. Jeg tviler på at en iMac eller en MBP ikke er kraftige nok til å kjøre kompatible spill fint og sømløst. Har flere venner som spiller på Mac, og jeg har aldri hørt noe klaging fra dem.

Jeg var alltid en Windows-fan, og hadde aldri selv trodd jeg kom til å like Mac, og da jeg prøvde en Mac hos en kompis ble jeg heller ikke overbevist. Men etter litt mer bruk smalt det plutselig på plass. For noen fantastiske maskiner. Det er fullstendig genialt. Softwaren er fantastisk, selve maskinene er vanvittig lekre, tastaturet er en nytelse å skrive på, og touchpaden er jo et kapittel for seg selv.

Hvis du vurderer en Mac, så anbefaler jeg en Mac.