View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
så om noen ikke deler ditt livvsyn og dine verdier så skal man se ned på de? Noen folk synes rett og slett ikke det å ha en god kropp som er i fysisk form og missliker sterkt trening og vil bruke tiden sin på andre ting. Det eneste problemet dems med å være overvektig er at andre ser ned på de - og dømmer dem. Det vil si at om folk bare hadde sett på den som medmennesker, så hadde de kunne hatt et helt flott liv. Og det er ofte ikke det at de er feite som gir de dårlig selvtillit og depresjoner - men det er andre folk hele tiden forteller dem at de burde slanke seg. (enten direkte eller bare gjennom blikk og lignende).
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke ned på folk som ikke deler mine verdier eller mitt livssyn, men det var ikke poenget her. Det var det jeg prøvde å få frem. Om man er overvektig og ikke bryr seg om det og ikke ser på det som en big deal, så burde man kunne takle å bli sett litt ned på. Det gjelder forsåvidt alt, om man er for tynn, religiøs, ateist, alt mulig. Jeg er ateist, og svært mange religiøse ser ned på meg og har kommet med slebrige kommentarer og lignende pga det, men det er ikke noe som plager meg nevneverdig. Om de klarer å være feite, stolte av det og ikke klage et fnugg over fedmen sin så bryr jeg meg ikke som sagt, da respekterer jeg den overvektige.

Sitat av etse Vis innlegg
Og dette med at de dør tidliggere er nok sant - men det samme gjelder jo både folk som røyker og drikker alkohol gjevnlig. Disse folkene blir ikke sett ned på like mye i det hele tatt - med mindre de blir alkoholikere.
Vis hele sitatet...
Røykere blir nok sett rimelig mye ned på i dagens samfunn, ihvertfall her i Norge. Men jeg forstår absolutt poenget ditt. Jeg har dog i perioder festet for mye og drukket for mye alkohol, og det har endt opp med at folk har sagt ifra at det blir å skade meg å fortsette såpass mye. Hva gjorde jeg? Jo, jeg kuttet ned. Dette gjelder neppe alle, men jeg håper du forstår poenget mitt.

Sitat av etse Vis innlegg
Uansett tror jeg ikke det å rakke ned på noen løser noe som helst - det eneste det gjør er å få deg selv til å virke som en douche samt å gir den andre personen dårlig selvtillig og gjøre han misfornøyd med seg selv fordi han ikke lever opp din dine idealer, og ikke hans egne idealer for hvordan han burde leve.
Vis hele sitatet...
Å direkte rakke ned på folk er ikke noe jeg mener nei, med mindre det sitter en sykelig overvektig kar på Burger King med 3 megamenyer og skriker fordi han syns han er tjukk, det blir for teit. Når jeg sier rakke ned, så har jeg alltid kun gjort det med personer jeg kjenner greit. Personer som vil bli tynne men som ikke vet hvor de skal starte, da har jeg bare rett og slett gitt tips og litt veiledning til hvordan de kan komme i gang. Det er vel ikke så alt for ille, jeg gjør vel teknisk sett samfunnet en tjeneste?

Sitat av etse Vis innlegg
Vil og si det er viktig å sette forskjell på overvektige og sykelig overvektige. Folk som bare er litt overvektige (altså har en øl-mage eller lignende) er i hvertfall ikke noe jeg synes man skal dømme folk for. Derimot når det nærmer seg slik at de ikke får plass i setene på flyet er det litt vanskelig å ikke dømme dem.
Vis hele sitatet...
Litt ølmage eller lignende er ikke noe å bry seg om nei, det kan vel sammenlignes med å drikke seg full 2-3 ganger i måneden kontra 20-30 ganger i måneden. Man kan vel være både sprek og sunn, og se rimelig grei ut selv om man har litt mage. Men ja, vi er vel egentlig rimelig enige på det her punktet.