View Single Post
Sitat av Potetmix Vis innlegg
I dagens grunnskole og videregående får man en del fag som man må pugge for å få vitnemålet. Når du har vitnemål så har du også glemt pensum.
Vis hele sitatet...
Vel, akkurat det er din egen feil. Vitnemålet skal vise hva du faktisk kan når du går ut av skolen. Du sier vel ikke at du egentlig ønsker å ha 30 eksamener på slutten av VG3?

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Hvor er psykologi?
Vis hele sitatet...
I skolegården, i klasserommet, i kantina -- overalt rundt deg. Faget "Psykologi 1" er heldigvis ikke obligatorisk, for som moret sier er dette et rent puggefag med liten praktisk effekt.

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Hvor lærer vi å takle arbeidslivet? Hvordan betaler man skatt, egentlig?
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg heller si meg enig i. Det å lære om bank, skatt, pensjon, personlig økonomi, plikter og rettigheter man har i samfunnet. Det er like viktig som mye annet, synes jeg. Savnet et fag om dette på skolen.

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Skjønner jo at skolen skal forberede oss som arbeidstakere og borgere av Norge generelt, men mye av pensum er høyst irrelevant til alt dette, og hjelper oss bare med en ting; å få vitnemålet. Burde det ikke være mer spesialisering og innsnevring av pensum tidligere enn høyskole/universitet? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Som moret sier så er dette et studieløp som mange, mange, mange tusen ungdommer tar hvert eneste år. Det kan ikke spesialiseres så tidlig. Det er studieforberedende. Vi har hundrevis av studielinjer her til lands, og nå kan man jo også studere over hele verden, flere tusen flere linjer. Man skal være klare til å hoppe inn på omtrent alle disse etter å ha gått 3 år studieforberende, så da er det klart det må være et veldig mangfold i fagene. Man kunne sikkert delt stud.spes. opp i flere linjer også, som realfag, økonomi, samfunnsfag, kunst etc, men dette har mye med økonomi å gjøre også, tror jeg. For ikke å snakke om at det er ganske tidlig å tvinge 16-åringer til å bestemme seg for et yrke, når ikke engang de fleste 19-åringer har peiling på hva de vil bli. Det blir også ganske dumt at det blir knallhard kamp om plassene på de mest populære VGS-linjene, så den store majoriteten blir tvunget til å gå en annen linje enn den de ønsker -- selv om universitetene etterpå har kapasitet til å ta imot dem alle. Det er jo rett og slett å ødelegge et yrkesliv.

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Klart, yrkesfaglig er vel og bra - men generell studiekompetanse er veldig obskurt. Her blir jeg presset til mitt aller ytterste til å huske ting til en prøve/eksamen som jeg glemmer rett etterpå, og kunnskapsnivået etter 3 års utdanning er stort sett det samme, og jeg er mye mer sliten i hodet.
Vis hele sitatet...
Nok en gang. Da er det du som gjør noe feil. Og hvis du mener du blir "presset til ditt aller ytterste" på VGS ... oj, oj, oj. Da bør du faktisk ta deg sammen. Du kommer til å møte latterlig mye mer press i livet enn det du opplever på VGS. Førstegangstjeneste, høyere utdanning, arbeidslivet ... Omtrent alt annet etter VGS er "hardere" enn VGS. Og at kunnskapsnivået ditt er det samme etter 3 år på VGS som da du gikk ut av ungdomsskolen...? Vel, det er ikke skolesystemet sin feil.

Sitat av MrZone Vis innlegg
Verdiløse fag på vgs: krl, gym og musikk.
Vis hele sitatet...
KRL/RLE er da åpenbart viktig. Pensum kunne sikkert trengt en overhaling, men det å ha et slikt fag er faktisk en nødvendighet i dag. Det var kanskje et av de fagene jeg personlig likte aller, aller minst, men jeg ser så absolutt nødvendigheten i det likevel.

Gym er heller overhodet ikke verdiløst. De fleste som sier det er verdiløst er nettopp de som faktisk trenger faget mest. Oh, the irony.

Hadde du musikk på VGS? Da var du heldig! Vi hadde det bare på ungdomsskolen, men jeg skulle gjerne hatt det på VGS også. Slik jeg så på det, var musikk et "pusterom" for elever som hadde nått metningspunktet i andre fag. To deilige timer midt i en lang dag av matte og norsk. Klart timene ikke skapte noen rockestjerner, men man fikk utfoldet seg kreativt, hatt det gøy, og man lærte litt musikkhistorie, som riktignok sikkert kunne blitt presset inn i historie-pensum i stedet. Dessuten fungerte det kanskje godt til å fange interessen til fremtidige musikere / folk som vil studere musikk. Kanskje ikke det aller viktigste faget på planen, men jeg vil absolutt forsvare at det finnes.


Edit: Og nå glemte jeg kanskje det aller viktigste av alt. Som Orph allerede har nevnt. Det aller, aller viktigste for grunnskole og VGS er å lære deg å lære. Du lærer hvordan du samhandler med andre mennesker, sosiale spilleregler, hvordan du absorberer og benytter faglig kunnskap.
Sist endret av Realist1; 14. januar 2014 kl. 09:13.