View Single Post
Best uten ball!
r0bin's Avatar
691
Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Jøss - her var det mye bubbel!!!

1. Det er ikke du, men arbeidsgiver som bestemmer om du kan gå før oppsigelsestiden.
2. Går du før så er det skoft og avskjedigelsesgrunn. Blir du avskjediget så kan arbeidsgiver skrive dette på arbeidsattesten din - og da et dette arbeidsforholdet null verdt.

Fortsatt -i 2013 - så finnes det en bråte folk som tror at en legeerklæring styrer arbeidsforholdet: får du legeerklæring så tror man at det er bare å slenge papiret på pulten til sjefen - og deretter jogge ut!!

3. En legeerklæring er en faglig anbefaling fra lege - der arbeidsgiver bl.a. skal ta dette med i vurderingen om hvordan vedkommende og du skal tilrettelegge for det videre arbeidet (evt. fraværet).

Jeg har jobb hvor jeg må gå mye. Så brakk jeg ankelen. Arbeidsgiver sponset drosje på meg - og jeg fikk inne-jobb med tilgang til rullestol i perioder.

Før sa man at 50% sykemelding var 50% fravær fra jobb. Men det er arbeidsevnen som er redusert i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...

Jeg er rimelig sikker på at en arbeidstaker kan slutte på dagen hvis han selv ønsker dette. Grunnen til det er at ingen kan tvinge folk til å jobbe. Du er kanskje en "drittsekk" hvis du gjør det, men det er ingen som kommer å henter deg på døra.

Derimot å bli sagt opp på dagen er ganske strengt, og kun grove brudd på arbeidsavtalen er tilstrekkelig grunn.

(En kjekk link om oppsigelse som alle burde lese
)


Du har delvis rett i gradert sykemelding.
Arbeidsgiver i samråd med lege skal tilrettelegge arbeidet slik at personen kan jobbe selvom h*n er sykemeldt, så lenge det er medisinsk forsvarlig.
Men som oftest så blir personer 100% sykemeldt hvis de ønsker det selv.
(link om gradert sykemelding)

Til OP må jeg bare si at det er utrolig lite profesjonelt å sende melding om at man ikke kommer på jobb. Med mindre du er dausjuk så tar du telefon å forklarer situasjonen.
Sist endret av r0bin; 30. desember 2013 kl. 23:25.