View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Husk - det er min individuelle innstilling:

Hvis jeg gir noen muligheten, så er det min skyld. Alt som skjer med meg i mitt liv, er ultimatum helt og holdent mitt eget gjøremål. Hvis jeg velger å gå gatelangs i mørke smug på natta, eller drikke meg full med masse ukjente folk, så er det faktisk mitt valg. Hvis jeg velger å heller bli kjent med folk ute i allmennheten på rolige utesteder, så er det også mitt valg. Kan også velge å gå forsiktig frem når det gjelder sex. Jeg kan velge å lære meg selvforsvar og bli sterkere mentalt og fysisk.
Vis hele sitatet...
Et offer er et offer og jeg synes det er er veldig lavmål av deg å prøve å skyve ansvaret over på offeret.
At det finnes tilfeller der man burde visst bedre, så klart, men det er fortsatt overgriperen som er den skyldige part.
Og din individuelle innstilling er uforenelig med den virkeligheten de fleste av oss forholder oss til.

Sitat av Taurean
Hvordan kan vi forandre noe ved å legge skyld på andre? Alt er egentlig vår skyld og vi har kraften i våre hender til å forandre på alt som er feil i våre liv. Dessuten - Vi gjør aldri feil, vi lærer. Eller, vi -burde- lære.

Falsk trygghet er det mye av ute og går.

Jeg er inneforstått med at barn og ungdom ikke kan ta skylden for alt som skjer med dem, så ikke tro det om meg.

Men som voksne mennesker, er vi ansvarlige. Vi tar alle valgene selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å endre på utfallet, men det er snakk om at den skyldige skal bli gjort klar over, at det som har blitt gjort ikke er akseptabelt.
Vet ikke hvor du har holdningene dine fra, men de er potensielt skadelige for deg selv og andre.

Jo, mange gjør feil, selv har jeg gjort flere enn jeg har tall på, men ja, jeg prøver å lære av de, men påstanden din om at vi aldri gjør feil er absurd.

Og det at man er voksen, fører ikke automatisk til at man må ta ansvar for alt som skjer med en selv, det meste er utenfor vår kontroll.
Det er langt i fra alle valg man tar selv, og det at man har gjort et dårlig valg betyr ikke at det er fritt frem for andre å utnytte seg av mennesker i en sårbar posisjon.

Og selv om man velger å ta forbehold om alt, lærer seg selvforsvar, snakker aldri med fremmede, går aldri ut alene og i hvert fall ikke etter mørkets, i det hele tatt gjør alt man kan for å sikre seg selv, er ikke dette en garanti for at man er trygg.
Selv da kan noen bryte seg inn i boligen mens man sover, etter å ha koblet vekk alarmer og fjernet alle hindringer, overfallsmenn kan være både sterke, smarte og også være godt opplært i selvforsvar.
På ett eller annet tidspunkt er jeg sikker på at du også vil innse, at det er svært mye, faktisk det meste som er utenfor den enkeltes kontroll.
Sist endret av Veggen; 16. desember 2013 kl. 13:54.