View Single Post
Sitat av sptz Vis innlegg
Godt innlegg, og jeg tror det er veldig mye rett i punkt 2. Men jeg tror også matteundervisningen i grunnskolen med fordel kan tilpasses barns utvikling. Det er ikke tilfeldig at det er i 5-6 klasse mange elever faller av lasset. Det er nemelig på dette tidspunktet matematikken begynner å bli mer abstrakt samtidig som mange barn ikke er modene nok til å forstå abstrakte begreper. Om det blir undervist på en gammeldags måte der det gjelder å pugge og huske fremfor å forstå sammenhenger så er dette et mindre problem. Problemet blir umiddelbart mye større om en forsøker å fremme forståelse fremfor pugging. "Tvinge" igjennom læring av abstrakte begreper før elevene er modene til å forstå sammenhengen er neppe egnet til annet en å skape mattefrykt.

Kort oppsumert, jeg ønsker en høyere korrelasjon mellom forventet "biologisk kapasitet" og pensum. * Dette må selvsagt kompanseres for med raskere progresjon senere.

* Det er ekstremt store forskjeller mellom barn i denne aldersgruppen.
Vis hele sitatet...
Problemet med pugging er at man ikke forstår hva som skjer og bare dytter inn i formler. Dette er vel og fint dersom alle barn hadde ønsket å bli økonomer eller arbeide i kassa på Rema, men det er ikke tilfelle. Det gir ikke mening å senere bygge videre på et fundament av luft og regler. Hvis man skal lære multiplikasjon o.l. senere, for å ta det i et høyere tempo, så tror jeg man møter et stort problem. Matematikk er ikke noe som kommer over natta, det handler om at lys går opp og plutselig faller brikkene på plass.

Skolen har nok av puggefag; historie, samfunnsfag, engelsk, 2. fremmedspråk, musikk, naturfag og listen fortsetter. I mange av disse går det helt fint å pugge regelsett, da bruken av disse ikke er til mer enn allmenndannelse. Elever som kommer til VGS/Universiteter får seg et slag i ansiktet når regelsett og annet faller i grus og man må tenke. De er blitt for vandt til at matematikk er å gjenkjenne et problem, velge en formel og følge en algoritme. Kanskje man må gjennomgå hva gange og dele faktisk betyr bedre, og sette av mer tid til dette? F.eks ser jeg ikke grunnen til å lære seg totallsystemet før man er på VGS/universitetet, det er vel strengt tatt kun data/elektronikkfag som trenger dette.

Kort sagt: lær barna hva de forskjellige tingene faktisk betyr og ikke gå overfladisk igjennom ting de ikke trenger, det skaper bare forvirring.