View Single Post
Mange gode tanker der Halalgeir. Men når det gjelder lærerne, så er det som oftest ikke fagkompetansen det står på. Du vil finne unntak, men de aller aller fleste kan matematikk mer enn godt nok. Det det skorter på er fagdidaktikken, altså hvordan man lærer bort et fag på best mulig måte.

Det du ikke skriver noe om, er hvor Norge feiler på tidlig spesialundervisning. Finland er jo landet vi ser til for god pedagogikk, og det ene, absolutt viktigste tiltaket jeg ser de gjør er tidlig og preventiv spesialundervisning. Der er det ikke et tap eller et stigmatisering at noen må ha hjelp. Spesialundervisningen settes inn allerede i 1. klasse når de ser noen henger etter, ikke på ungdomsskolen eller videregående når de henger så lenge etter at det er håpløst å hente inn etterslepet.

Vi må ha spesialpedagoger på barneskolene som med en gang noen sliter med noe kan ta de ut og hjelpe de med akkurat det de har vansker med å forstå der og da. Sørger vi for at alle får grunnkunnskapene i matematikk(og de andre fagene), opplever mestringsfølelse og at hver enkelt føler at de får utbytte av undervisningen; Da får man veldig mye gratis senere i skoleløpet.