View Single Post
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tror et av de største problemene for norske barn og ungdommer er at de er for vant til lettvint og rask underholdning, og at de ikke har utholdenheten som skal til for å bli gode i matte. Det må litt blod, svette og tårer til for å bli skikkelig god, og innsatsen er nok dessverre laber for veldig mange.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også innsats er alfa og omega. Alle kan ikke bli Einstein, men alle kan ace det lave matematikknivået vi har i norsk skole. Jeg har selv jobbet med flere såkalte "håpløse tilfeller" som aldri har oppnådd annet enn stryk, og kanskje en og annen heldig 2er. Ved hard jobbing, hvor de faktisk la ned en skikkelig innsats, klarte de faktisk forholdsvis fort å løfte seg noe helt ekstremt, og endte opp med 5ere og 6ere hele gjengen.

Igjen; ikke representativt. Men jeg har selv sett hvordan selv gråstein kan bli til gull, så jeg tror det er håp for alle. Opp gjennom alle mine år på skole, har de dårligste i matte det til felles at de ikke bruker mye tid på matte. Hadde de faktisk brukt mer tid, tror jeg det hadde sett mye bedre ut. Og hadde alle taklet pensumet bedre, kunne norsk skole også økt vanskelighetsgraden på pensum slik at vi kanskje IKKE hadde ligget på europabunnen når det gjelder mattekunnskaper.

Selvsagt med stort forbehold om de som faktisk har fått (og de som enda ikke har fått) diagnosen dyskalkuli og lignende. Det blir noe helt annet.