View Single Post
kjedelig streiting
Sitat av etse Vis innlegg
Men mange av de som er der nede er rett og slett ikke folk som er i stand til å løse konflikten. De er simple sivile med liten eller ingen påvirkningskraft - som ofte ønsker å flykte fordi de er redde for å miste livet. Jeg synes rett og slett ikke vi bare kan stå å se på at mennesker blir drept når man kan gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Er det noe mannen i gata kan, så er det å få til endringer, så lenge det bare er mange nok som har nok til felles til å støtte opp om det. Et godt eksempel på det er jo Egypt, og til dels Tyrkia. Ikke minst viser andre borgerettskamper at det er fra grasrota det må komme. Men selvfølgelig, det hjelper med noen sterke ledere også.

Nei, man kan ikke bare tro at folk kan sendes hit og så er de fullt intergrerte. Vi må bygge opp en god integreringsprosess, noe som er vanskelig og tar tid. Men samtidig må vi, i samarbeid med andre land, prøve å redde livet til flest mulig av disse menneskene. Vil det koste oss masse penger og ressurser? Helt klart. Men i mine øyne er det veldig enkelt, om vi i Norge må redusere levestandarden vår noe for å kunne redde menneskeliv, så er dette noe vi helt klart burde gjøre.

Men ja, det finnes selvfølgelig en grense for hvor mange vi her i Norge kan hjelpe. Vi er et lite land, så ressursene våre er begrenset. Men jeg tror vi helt klart kan hjelpe betydelig mange fler enn vi gjør i dag om vi bare er villige til å faktisk offre litt for det.
Vis hele sitatet...
Jo vi må selvfølgelig ofre litt vi og, men vi bør også satse langt mer på å hjelpe folk der de er. For jo mindre noe skjer vil situasjonen bare fortsette i det evige, og da er det godt mulig vi ikke har noe plass igjen. Ikke minst er det enorme ressurser iform av natur og land som blir skusla bort pga uroligheter i fattige land.