View Single Post
Mange innavandrere/asylsøkere som kommer til Norge kommer ikke hit fordi de har lyst - men fordi de må. De er blitt tvunget til å flykte fra landet sitt i frykt for dems eget (og familiens) liv. Dette er folk som egentlig ønsket å leve fredfullt i sitt eget land med sin egen kultur. Derfor synes jeg at folk som drar argumentet "Om jeg hadde reist til [insert land her] så ville jeg tilpasset meg" blir litt feil. Dette er rett og slett folk som aldri valgte fritt å komme hit.

Og så er spørsmålet - ønsker de virkelig å forandre kulturen vår? Slik jeg forstår det så er det bare en mindre gruppe med ganske radikale islamister som faktisk ønsker å endre Norge til et muslimsk land. De fleste andre aksepterer at vi har vår egen kultur - og alt de ønsker er at vi også kan akseptere dem. At vi kan leve fredfullt side om side og lage plass for hverandre. Altså med andre ord: at vi fortsetter å leve etter vår egen kultur, slik vi alltid har gjort - men samtidig så er vi åpne for at de gjerne ønsker å leve etter sin egen kultur. Dette betyr altså å tillate at de kan bygge en moskè og akseptere at enkelte av de faktisk ønsker å gå med hijabfor å respektere sin egen religion.

Å sende ut kriminelle ser jeg heller ikke på som akseptabelt. Husk de er ikke er fordi de vil, men fordi de må (i de fleste tilfeller). Hvis man skal sende de ut av landet, hvor skal man sende de? Til hjemlandet sitt, hvor de trolig blir forfulgt og kanskje turtorurert og drept? Da kan man jo like gjerne gi de en mer human døds-straff her hjemme. Men det føles kanskje bedre om man bare kan si "Vi bare sendte han hjem - var ikke vi som egentlig drepte han".
Sist endret av etse; 2. desember 2013 kl. 12:48.