View Single Post
Jeg fikk høsten 2012 en ny leietaker i min kjellerleilighet. Leietakeren startet da på videregående som første års-elev. Han fortalte meg i høst at han valgte å kutte studieretningen og utdanningen, mens han skulle ta seg et år fri – men ønsket fremdeles å leie hos meg.

Det er flere ting jeg stusser litt over, og som får meg til å tenke slikt. Jeg vet han ruser seg på cannabis, men det er et par faktorer som stemmer for salg av narkotika, slik jeg ser det.
Siden han ikke går på skole, får han ingen stipend eller lån via Lånekassen. Siden han også er under 18 år, har han, som jeg vet om, ikke rett på pengestøtte fra NAV. Det virker heller ikke som han har klart å få jobb, da han ofte er hjemme hele dagen.
Men til tross for at han ikke virker å ha inntekt, ser det ut til at han bruker en god del penger. Jeg har i løpet av litt over et år sett en forandring i personens stil. Han er en svært omgjengelig person jeg og samboeren min har et svært godt forhold til, og inviterer meg nå og da ned på både kaffe og fotball-titting.

Ettersom han har bodd hos meg ei stund, har jeg jo lagt merke til hvordan ting har forandret seg. Da han først flyttet inn, virket det ikke som han var helt rustet for å flytte for seg selv. Lite ting og gjerne i dårlig forfatning. Ting holdt seg slik, helt til han startet å få en del mer besøk enn vanlig rundt mai. Da startet han å få flere veldig korte besøk stort sett hver dag, noen ganger av mennesker jeg aldri hadde sett gå inn der før. Jeg har ofte registrert at det stort sett bare er en eller to personer som løper inn i kort tid, før de kommer ut igjen. Han er ofte borte i korte intervaller hvor det egentlig ikke ser ut til at han gjør annet enn å gå seg en liten tur, før han er tilbake igjen.
Jeg tenkte i bunn og grunn ikke over dette før det tidligere i midten av oktober banket på døren. Til min forfjamselse sto det en uniformert offentlig tjenestemann som bare ønsket å informere meg om at de hadde vært nede i leiligheten til leietakeren, hvor de hadde funnet små menger narkotika/cannabis, hvorpå leietakeren hadde erkjent oppbevaring og bruk av cannabis (okey, hvorfor si dette til meg, men let’s keep movin’ on).
Som jeg nevnte tidligere, har jeg sett ei forandring. Lite og dårlige ting har blitt til pen flatskjerm, veldig pent stuebord, mye merkeklær, nytt (og svært godt) musikkanlegg med mer. Han har rett og slett fått mye bedre råd, uten statlig støtte/stipendordning eller jobb.

Dette ser jeg på sterke indikasjoner på salg av narkotika. Jeg vet jo også at han røyker cannabis.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Først og fremst ønsker jeg jo ikke salg av narkotika fra min eiendom. Men i og med at vi er i såpass godt selskap, kan jeg ikke kaste han ut uten å vite det. Men samtidig igjen blir dette en svært vanskelig sak for min del: jeg har ikke så veldig lyst til å beskylde noen for å selge narkotika. Og vi alle vet jo at de færreste er ærlig på dette området om noen spør.
Har dere noen gode råd å gi meg? Tenker dere dette er eller kan være indikasjoner på salg av narkotika?