View Single Post
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?.
Vis hele sitatet...
Spania har nettopp økt den seksuelle lavalderen fra 13 til 16, så det var vel akkurat det de ikke gjorde, altså rettferdiggjorde det. Jeg tviler forøvrig på at du ble noe vel ansett om du hadde deg med en 13-åring før september i år, siden de aller fleste voksne mennesker heldigvis ikke trenger en lov for å forstå at det er galt å ha sex med en 13-åring.

Jeg tror (og håper) dette gjelder her hjemme også. Ja, voksne nordmenn kan i teorien dra på harrytur og ha lovlig sex med noen som hadde vært mindreårige her hjemme. De aller fleste gjør det allikevel ikke.

Dessverre er det enkelte som ikke evner å se at det er galt av en voksen person å utnytte en 14-åring på den måten. Derfor har vi en seksuell lavalder, som skal gi barn under 16 år juridisk beskyttelse fra disse. Det vil allikevel ikke si at det moralsk er fritt fram for en 60-åring å ha seg med en som nettopp har fylt 16. Men igjen, de aller fleste evner å skjønne dette på egenhånd.