View Single Post
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Nei, det er det ikke.
Men hvilken religion tror på the big bang?
Vis hele sitatet...
Det finnes nok av religiøse som påstår deres skapelsesberetninger kun er forenklinger av The big bang (for øvrig, for å pirke så bør vi gå bort ifra å kalle det "the big bang" til bare "the expansion" eller noe i den duren).

Mer relevant for selve tråden... Å fjerne religion fra ligningen kunne fjerne noe av den dogmatiske argumentasjonen vi har idag. F.eks når homofile diskimineres fordi de gjør noe en bok sier er galt på en svært vag måte.

Allikevel tror jeg ikke det ville gjort den helt store forskjellen, ettersom det mange trenger er et lite kurs i vitenskapelig tenkning, og dens metode. Ikke fordi alle skal bli forskere, men fordi den gir verktøy til å skille ut informasjon fra svada. Det er mye argumentasjon basert på helt annet enn fakta, uten at det trenger å være av religiøst grunnlag. For meg fremstår det som at religion ofte brukes til å legitimere ens egne antagelser og fordommer. Dette alene er mer enn nok grunn for min del til å ønske å fjerne religion.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ok. Men bør vi da gjøre hellig krig på alle som ikke er ateister? Og bør de 'omvendes' til ateisme, synes du?

Og oppfølgingsspm; bør vi drepe religion i sin helhet?
Vis hele sitatet...
Nei. Du gjør argumentasjonskortslutning ved å tro at ateisme har samme misjonerende funksjon som religion. Religion avhenger av å få folk til å følge et sett med dogmatiske fortellinger i en gammel bok. Være det seg nye undersåtter etter en vunnet krig eller nyfødte.

Hele poenget med å frasi seg dogmatikk er at man ikke ønsker å tvinge andre inn i et tankesett. Hele ateismen har i sin kjerne en mer Sokratisk tilnærming(kan man si det?) til det hele. Det handler om å stille spørsmål ved det rundt seg, og utforske hva som fungerer best. Litt som at demokratiet ikke er perfekt, men ganske mye bedre enn et gudevalgt enevelde.