View Single Post
Sitat av Warz Vis innlegg
Det med at han kjøpte leiemord av agenter via PM er noe som påstås, i norge ville ikke dette vært gyldig da det er ulovlig av politiet å presse mennesker inn i situasjoner som gjør at de begår lovbrudd. Dette er en rettspraksis som er helt vanlig i USA (de kjøpte også blant annet over 100 ganger fra personer på silk road). Ville disse tingene skjedd (gitt at det er sant) hvis FBI ikke hadde framprovosert det? Jeg har ingen som helst tro på at dette var noe som førte til at mer midler ble lagt inn i etterforskningen. Alt tyder på at dette er noe de har framprovosert for å sikre at han får strengest mulig straff og for at han skal ble fremstilt som kynisk og ond i media.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvor noen her har blitt "presset" inn i situasjonen? Det du tenker på er "entrapment" (hvis noen har et godt norsk ord på det, fyr løs).
Sitat av http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=entrapment
Entrapment: a defense that claims the defendant would not have broken the law if not tricked into doing it by law enforcement officials.
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg har sett til nå, kan man ikke påstå at FBI har lurt noen inn i disse situasjonene. Sett at FBI faktisk var FriendlyChemist og redandwhite så er vi mer inne på det - men fortsatt i en gråsone av hva jeg vil påstå er å "presse" DPR inn i situasjonen. Han tok da på eget initiativ kontakt med redandwhite med hensikten om å få han til å drepe FriendlyChemist?