View Single Post
Sitat av Apraksin Vis innlegg
De er et forfriskende pust i det gørrkjedelige norske politiske landskapet som skjærer gjennom blokktullet, og har en politisk visjon med betydelig sterkere politisk kraft en de gamle ideologiske partiene som strengt tatt stort sett krangler om marginale uenigheter innen fordeling av velferdskronene.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne nok funnet en SV-velger som ville si at SV representerer en demokratisk sosialisme som skiller seg fra de andre partiene på grunn av ting som står i en pressemelding. Jeg synes personlig at MDG minner veldig mye om miljøblokken i SV fra gamle dager og jeg vil si at som "tredje vei" minner de grønne partiene fryktelig mye om venstresiden. Husk at nettopp miljø og en tilhørende "snill-sosialisme" var de tingene SV vokste på.

Ikke det at det er noe galt i det, men miljøpolitikken som den er formulert i partiprogrammet impliserer en sterk markedsregulering, velfungerende sosiale ordninger og fokus overordnede samfunnshensyn heller enn enkeltindividets behov (...og spør du en SV-er, så vil de si at de to er akkurat det samme ). Det er i mine øyne en form for sosialisme. Og jeg er ikke en av de som bruker det som skjellsord.
Jeg tipper vi får se en grønn oppblomstring, men det beror først og fremst på hvor egoistisk Ola Nordmann er blitt av 20 år med velsmurt oljeøkonomi.
Vis hele sitatet...
Hvis grunntanken er at folk flest ikke stemmer på MDG fordi de er egoister så kommer man ikke veldig langt. Det er i alle fall noe man ikke kan si høyt, i alle fall ikke uten å dementere det titt og ofte, FrP-style.