Tråd: Barnevernet?
View Single Post
Trådstarter
14
Sitat av MBTI Vis innlegg
For 1-2 år siden havnet jeg i en bekymringssamtale med politi, barnevern og en av mine foresatte. Hele greia skjedde fordi jeg hadde skrapt bankkortet mitt (oouuuh, dokumentfalsk - her snakker vi 3 år teoretisk straff!) for å få kjøpt meg en stusselig liten sixpack på butikken.
Såklart hadde det jo stått to karer (sivil) utenfor i minst en halvtime før de fikk tak i noen, som dessverre ble meg den dagen.

En måned eller to senere ble jeg kalt inn til en bekymringssamtale med en politimann, en av mine foresatte og sist men ikke minst; en skrulle fra barnevernet. Moren min synes dette bare var tull, men vi endte ihvertfall opp med å sitte der i to timer. Politimannen (ganske gretten) spurte om potensielle problemstillinger, mens skrullen fra barnevernet noterte ned ting de kunne henge seg opp i. Jeg får gode karakterer, gjør det greit treningsmessig, osv - men det eneste de kunne henge seg opp i var at jeg av og til brøt innetiden med en time eller to en gang i blandt.. Denne var det moren min som insisterte på å fortelle, uten å vite konsekvensen av det.

Enda litt senere (2-3 uker?) får vi et brev fra barnevernet om at det var problemer hjemme. Selv opplever jeg ikke noe særlig problemer, og heller ikke mine foresatte. Barnevernet hadde booket en time for oss uten å spørre. Mor ble rasende og ringte ned for å kjefte dem litt ned i støvlene.


Det som er min teori - og sikkert flere andre sin... Barnevernet (og sikkert politiet) vil helst ha "løste saker" i arkivet; og blander seg sikkert derfor opp i ting som er lett å løse/ ting som egentlig ikke er et problem.

Forslaget mitt er vel å fremstå som en sterk person og lat som du føler deg fornærmet hver gang de tar kontakt. Gjør det du kan for å få dem til å føle seg som uprofosjonelle dersom de tar kontakt - om du får brev eller avtaler så må du ALLTID stille spørsmål. På hvilket grunnlag har de lov til å sette opp en avtale basert på "rykter i bygda"? De vrir på ting for å lage problemstillinger; husk å oppklarere det - alltid. Om du bruker løgner/rykter som grunnlag så må du får du sette dem på plass. Etterhvert vil de nok gi opp.

Inntrykket mitt av dem er at de er så slappe, og så sleipe at enkelte av dem gjør det de kan for å gjøre jobben sin enkel.

Litt rotete innlegg, men lykke til!
Vis hele sitatet...
Endelig et fornuftig svar. Takk.
Dette gir mening slik som jeg opplever det.