View Single Post
Jeg skrev forresten feil i sted, det skal være 1500 milliarder hasher i sekundet. Takk for linker og informasjon, men jeg tror ikke noen så for seg denne "revolusjonen" i "tallknusing" for noen år siden. Det kan fort dukke opp noe nytt som er enda raskere, og om det er noe NSA (f.eks) fokuserer på så er det å finne måter å "cracke" PGP etc på.

En annen (mindre vesentlig) ting er at man kan regne med halve tiden i snitt (dette er ikke en stor faktor).

Jeg var kanskje i overkant rask til å uttale meg om PGP, siden jeg ikke kjenner teknologien godt nok, men når EN liten boks kan skumme gjennom 1500 milliarder sha-256 i sekundet kan man regne med at det finnes folk som sitter på vesentlig kraftigere maskinvare (f.eks NSA)

Det var egentlig ikke meningen å starte en lang debatt om PGP her, bare gjøre oppmerksom på at det har skjedd ENORMT mye siden f.eks ~2008 da det faktisk var 100% umulig å bruteforce selv forholdsvis enkle algoritmer. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner de tekniske detaljene godt nok Beklager!