View Single Post
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Poenget mitt er at du kan ikke latterligjøre en hel religion uten å kome med solide beviser. Noe som er, strengt talt, umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
Religiøse er flinke nok til å latterliggjøre seg selv så det trenger de egentlig ikke hjelp til, kreasjonister er spesielt flinke på det området.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Men du kan fortsatt ikke motbevise at Gud finnes? Bibelen er jo menneskelig så er ikke så vanskelig å finne feil i den. Ihvertfall når den er så gammel som den er.

Poenget mitt er at du har enda ikke kommet med et eneste bevis for at Gud ikke finnes. Vet du hvorfor? Fordi det er vitenskapelig umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
Poenget er at hypotesen <Gud finnes> er meningsløs i og med at den ikke lar seg falsifisere, på lik linje med at <Enhjørninger finnes> heller ikke kan motbevises.
Hypotesen <Gud finnes ikke> er derimot mulig å falsifisere, det eneste som trengs er ett eneste bevis på guds eksistens så er hypotesen motbevist, noe som til dags dato ikke har skjedd (dette har for eksempel Provo og slashdot forklart bedre enn meg til det kjedsommelige, så jeg gjentar bare kort hva andre allerede har sagt).

Folk som tror på Gud stiller ikke så mye dårligere enn folk som sverger til vitenskap. Begge grupper vet tross alt veldig lite om hvordan universet funker.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil, det som er med vitenskapen er at det skal være etterprøvbart, man kan ikke bare trekke påstander ut av ingenting å være sta dersom noen mener at man tar feil. Religiøse derimot har en tendens til å "putte fingrene i ørene å se en annen vei" når noe strider mot egne overbevisninger, en holdning det nesten kan virke som du deler, i og med at du gang på gang tekker frem at ingen har bevist at gud ikke finnes. La meg komme med et eksempel, en som av hele sitt hjerte tror på gud og alle hans påståtte egenskaper, burde kunne kaste seg ut fra et fly uten fallskjerm med sikkerheten om at gud vil hindre vedkommende i å dø, kjenner du til mange slike eller tilsvarende veldokumenterte tilfeller?
Jeg kan nemlig vise til flere tilfeller der religiøse har latt sine syke barn dø, fremfor å gi de legehjelp da de har vært overbevist om at gud har helbredet barna deres fra sykdom, sykdom med dødelig utfall uten legebehandling, som for eksempel diabetes, eller et foreldrepar som lar barnet sitt dø for andre gang, her er flere med samme tragiske utfall.

Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
For min del, så er en gjeldende sanhet noe man kan bevise, ergo kan man bevise at andre teorier er feil. Så da kan man spørre. Bevis at Gud ikke eksisterer? Bør være enn lett sak hvis man vet at Gud ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vær så snill å gi slipp på argumentet om at ingen har motbevist guds eksistens, da dette er et meningsløst og totalt uinteressant argument. Prøv heller å forstå hvorfor dette ikke gir mening i stedet for å gjenta det om og om igjen, det er allerede svart på flere ganger.
Sist endret av Veggen; 25. august 2013 kl. 03:23.