View Single Post
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Realist1: Jeg har netto lønn på 138 000,- i året. Det vil si at min arbeidsplass taper 7800 i penger som NAV støtter bedriften med. Summen i seg selv er ikke mye men jeg er fullt klar over at bedriften taper penger når ansatte er syk.

La meg igjen sitere:


Arbeidet som jeg ikke klarer å utføre pga sykdom må jeg selv ta igjen når jeg er tilbake i arbeid. Er ikke noe merkostnader for å få inn vikar el.
Vis hele sitatet...
Ja, avhengig av situasjon og arbeidsgiver, så er det ikke sikkert det er noe kjempestort økonomisk tap for arbeidsgiver. Det er likevel ikke sikkert at din neste arbeidsgiver er i samme situasjon, noe som gjør at dette kan ha mye mer å si da.

Jeg har også jobbet i en IA-bedrift, og det er jo veldig fint at man som arbeidstaker kan ta ut mye egenmelding når man er syk. Selv om man da med loven i hånd kan ta ut masse egenmeldinger, er det overhodet ikke noe positivt om du får med deg på attesten at du faktisk har vært så mye borte. Er du mye borte fra jobb, selv om du har god grunn, og selv om du har lov via IA, så svekker dette dine sjanser betydelig for å få drømmejobben neste gang.