View Single Post
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Du mener at 5.6% av arbeidsdager i 1 år er mye fravær?
Vis hele sitatet...
Uh, ja. Definitivt!
Du er borte mer enn 1 av 20 dager fra jobb, og du mener dette ikke er mye?

Dette kan skape store vanskeligheter for en arbeidsgiver. La oss si at du tjener 400.000,- i året. Da betaler arbeidsgiver 20.000,- kroner rett ut av vinduet hvert eneste år. Hvis det er et lite firma med 10 ansatte med samme lønn og alle disse også skal være borte 5% av tiden, så er det med andre ord 200.000,- ut av vinduet for arbeidsgiver hvert eneste år. Dette kan være mye penger for en liten bedrift med 10 ansatte. I tillegg kommer alle merkostnadene med å få folk til å dekke inn fraværet ditt. Det blir mye penger for arbeidsgiver, og uansett hvordan du vrir og vender på det, så er dette å regne som mye fravær fra jobb. Uavhengig om du har en god grunn eller ikke, så er dette ansett som høyt fravær i det voksne arbeidsliv.

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge siden jeg er lærling og snart er ferdig med læretiden.
Vis hele sitatet...
Men det var jo en god trøst. Det kan virke som om du synes en fraværsandel på 5,6 % er noe å skryte av, så da vil jeg benytte anledningen til å tipse deg om å ikke fortelle dette til din neste vordende arbeidsgiver på et intervju e.l. Jeg tviler nemlig på at din neste sjef kommer til å være like imponert som det du selv er.



Se forøvrig Cikeys innlegg #3 i tråden.