View Single Post
Hei!
Jeg hadde fravær fra jobb pga sykdom og tok derfor ut en egenmelding i forbindelse med dette.
Jeg informerte min arbeidsplass samme dagen, ca kl. 09:20, om at jeg ikke kunne komme på jobb, men jeg ønsket ikke å oppgi årsak. Sjefen sier at han skal ha beskjed direkte, men han var i møte når jeg ringte.
Fikk vite fra min kollega at han ville at jeg skulle ringe til han igjen for å på nytt fortelle at jeg ikke kom på jobb. Dette gadd jeg ikke fordi det bør holde å ringe en gang og gi beskjed. Er ikke min feil at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer. Jeg var ikke så syk at jeg ikke kunne ringt igjen, men jeg orker ikke å gå inn i diskusjon med sjefen.

I dag kommer han til meg og spør hvorfor jeg var vekke fra jobb. Da svarer jeg at jeg ikke ønsket å oppgi hvorfor, men at det var sykdom. Da svarer han med at da måtte fraværet føres som avspasering.
Jeg sier at arbeidsgiver ikke har rett på å vite årsak til at en ansatt er syk, og at dette fører jeg på en egenmelding. Da får jeg til svar at det hadde han aldri hørt om, og at han skulle sjekke opp i det.

Jeg har prøvd å søke, og det eneste jeg finner er en side fra NAV som bekrefter min påstand. Noen som har noe mer å tilføye her, bortsett fra at sjefen bør skjerpe seg og begynne å følge lovverket?

Er nemlig ikke første gang han lager sine egne regler. Han har laget mange urimelige regler for oss lærlinger i bedriften.
Blant annet regler om at vi MÅ ha lunsj, selv om den ikke er betalt, kan ikke spise på kontoret.
Vi har flexitid, og i følge timelister så kan vi ha 10 minustimer i månedsskiftet. sjefen kommer til oss og sier at nå er det nye regler og nå må vi gå i null i hvert månedsskifte. Slik var det for lærlinger sa han. Ingen andre læærlinger har det slik i samme bedriften.