View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Sjølvaste: Mange av de som har innvandret til Norge stemmer FRP. Dette fordi at også de ser de problemene som vil komme om man ikke begrenser innvandringen. Det er ikke kun hvite, rike, svenskehandlende rasister som stemmer FRP. Du nevner at Sandberg skallet ned en asylsøker, og legger dette frem som om det skal være pga. rasisme, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Fordommer slik som at mørkhudede mennesker ikke er godt for noe annet enn en maskot er beklagelige, og noe du og denne mørkhudede trønderen burde jobbe med å bli bedre på.
Vis hele sitatet...

Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har.
Idioter finner man som sagt over hele verden, i alle slags farger. Jeg tviler ikke på at denne rådgiveren er en kompetent og flink rådgiver, og han skjønner sikkert like godt som alle andre at han blir brukt på grunn av sin hudfarge for å promotere partiet. Denne rådgiveren har ikke noe ansvar ovenfor andre mørkhudete for å gå i bresjen mot fremmedfrykt og rasisme. Men jeg finner det ganske paradoksalt at hvis denne rådgiveren har innvandret fra et ikke-vestlig land, så hadde han ikke vært her om politikken han er med å fremme hadde vært styrende. Gjør ikke du?

Sitat av Belisaruis
Nå må vi bli konkrete her. Hvordan kan du si at Frp har lange tradisjoner for rasisme? Rasisme er ideen om at enkelte raser er underlegne. Når har Frp noensinne stått for denne ideen?

At partiet er innvandringskritisk er ikke nok til å kunne si at de er rasister. Hovedsakerlig er de imot innvandring fordi Norge ikke har råd til det, og fordi de ser at enkelte innvandrergrupper er vanskelig å integrere. Det har absolutt null og niks med rase å gjøre som du påstår her.

Det blir for enkelt å trekke en linje mellom innvandringsskepsis og rasisme, så det bør du slutte med. Det fordummer den politiske debatten.
Vis hele sitatet...
FrP som offisielt parti har ikke tradisjoner for rasisme, men mange sentrale medlemmer har hatt det. Det er ikke så mange år siden FrP ble tvunget til å rydde litt i rekkene, og mange avhoppere endte opp med å danne partiet Demokratene - et åpenbart rasistisk og skremmende parti i mine øyne.

Og det er vel ingen hemmelighet at hverdagsrasistene flest stemmer FrP? Disse menneskene som ikke finner det problematisk å anta at enhver ugjerning gjort i dette landet er begått av "de jævla muslimene", eller i det minste forårsaket av dem. De som tror at et barn født i Somalia hvis største ønske fra fødselen av er å dra til Norge slik at de kan snylte på Nav. Jeg sier ikke at alle som stemmer FrP er slik, men jeg tør påstå at veldig mange av dem som er slik stemmer FrP.

Og ja, du har helt rett i at det er forskjell på velbegrunnet og rasjonalisert innvandrerskepsis (hvis det finnes?) og rasisme, men desverre er linjen mellom de veldig tynn. Ofte blir hele folkegrupper dømt på bakgrunn av noen få i disse debattene.

Sitat av g0ry Vis innlegg
Det å kalle FrP for et parti med tradisjoner for rasisme er ett synspunkt.
Et annet er at vedkommende av denne tankegangen enten ikke har innsikt eller forståelse for de underliggende intensjonene for en slik politikk, eller at vedkommende rett og slett har latt seg hjernevaske ved å døvt følge med på TV-debatter, propaganda og underholdning som er konstruert for å overbevise deg om visse tankesett fra mennesker som ikke nødvendigvis ønsker deg ditt beste, men heller seg selv sitt beste.

Det at Amerika tar stor skade på økonomien ved å la ulovlig meksikansk utvandring forekomme så enkelt som det gjør, betyr ikke at de er rasistiske mot meksikanere hvis de velger å rette opp i denne situasjonen. Det å ta tak i økonomien, og gjennomføre det som kan være de beste tiltakene for landet og dets beboere som helhet, kalles politisk og økonomisk innsikt, ikke rasisme.
Vis hele sitatet...
Denne er jeg ikke med på. Med tankegangen din er alle enten enig med deg, eller så er de hjernevasket. Jeg er, såvidt jeg vet, et oppegående og tenkende individ som er fullstendig kapabel til å stå for egne, rasjonalisert tankerekker. Jeg ville aldri påstått at FrP-velgere er hjernevasket. Korttenkte og naive kanskje, men ikke hjernevasket. Korttenkt fordi politikken de er for potensielt vil ødelegget alt det gode dette landet har bygget opp, naive fordi de faktisk tror at noe av det FrP sier er gjennomførbart.

Du kan gjerne begynne å snakke om økonomi, men i mitt sinn har ikke menneskeverd en prislapp. Og hele premisset ditt om at Norge taper penger på innvandrere er ingen vedtatt sannhet slik du fremstiller det. De lærde strides riktignok om hvorvidt det er en inntekts- eller utgiftspost, men for meg spiller det ingen rolle og henviser til første setning i dette avsnittet.