View Single Post
Trådstarter
14
Sitat av Stormen Vis innlegg
Tja...

Man har noe som heter nødrett. Nødrett betyr enkelt forklart at du har rett til å bryte loven for å unngå et større lovbrudd; f.eks. knuse en rute for å stjele et brannslukningsapparat fordi det brenner i nabobygningen. Den ulovlige handlingen kan derimot ikke overgå handlingen du forsøker å unngå eller avverge i alvorlighet (du kan ikke skyte en person som stjeler en bil).

Ref. straffelovens §17:



Klåing kan vel defineres som seksuell trakassering, som er ulovlig etter paragraf §8a i likestillingsloven, som lyder:



Seksuell trakassering er også ulovlig i henhold til straffelovens §298:



Så er spørsmålet hva du gjengjelder den seksuelle trakasseringen med. La oss si du dytter eller slår ham tilbake. Relevant er da straffelovens §271, hvor det heter:



Her er det et eksplisitt straffefritak for gjengjeldelse av forutgående kroppskrenkelse. Jeg er ingen advokat, og jeg uttaler meg bare for moro skyld, men såvidt jeg kan lese av loven vil du kunne gjengjelde kroppskrenkelsen straffefritt. Det blir dog alltid et spørsmål om graden av gjengjeldelse, ulike syn på saken, vitner, etc. Det kan jo hende du dytter ham så hardt at han faller og slår hodet mot en vegg og dør - og et vitne kun så at du dyttet ham (og ikke den forutgående handlingen fra hans side). Du vil da risikere straffeansvar.

Skulle jeg anbefale, så ville det være å avvise ham bestemt muntlig - evt. flytte deg til et annet sted i lokalet.
Vis hele sitatet...
Takk, takk! Fikk svar på det jeg lurte på! Jeg har ikke tenkt å slå noen, forresten. Det hjelper stort sett å rope at de skal holde seg unna slik at andre hører det. Da sklir de videre til neste dame.

Sitat av Picard Vis innlegg
Kanskje, men da er du en komplett bitch, om du ikke sier i fra først.
Vis hele sitatet...
Ville sagt i fra først, men fyi er man er bitch da også, for ikke å snakke om "uptight" og har mensen.