View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det er en traff å gå offentlige skoler? De aller fleste går offentlig og kommer helt fint ut i samfunnet, kanskje bedre da de må jobbe mer.
Vis hele sitatet...
I dag, nei. Men man skal ikke se bort i fra at om man legger til rette for mer private skoler så vil disse gjerne fiske til seg de beste lærerene og ha den beste undervisningen. Dermed vil en person som må gå på offentlig skole stå dårliggere stillt enn en som fikk gå privatskole.


Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja alle mister 1/3 av inntekten sin. Det er jo slik det offentlige nettverk fungerer. Hvis du ikke liker dette, hvorfor er du på venstresiden (slik jeg tolker det)?
Vis hele sitatet...
Jeg har verken sagt noe forr eller i mot det. Poenget var bare at det ødelegger økonomisk frihet. og man må derfor stille seg spørsmål hvilken frihet man verdsetter mest. Gratis sykehus eller mer økonomisk frihet.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Alle har tilgang på gratis sykehus, alle har rettigheter til en utdanning, til og med omvalg. Om du ikke får jobb har du rett til NAV-penger, som igjen gir deg tilgang til mat/klær o.l. og i andre tilfeller kan NAV gi deg en leilighet/hybel så du blir aldri uteligger.
Vis hele sitatet...
I dag, ja. Jeg snakker om en mulig fremtid med privatisering. Jeg sier ingenting om at noe er galt med dagens samfunn, jeg prøver å forklare at frihet ikke er en bestemt ting man kan oppnå. Skal man ha en form for frihet, så går det på bekostning av en annen.

For men er verdier som gratis sykehus, like muligheter til utdanning og slikt veldig viktige verdier og friheter jeg ønsker å beholde. En større grad av privatisering vil ødelegge dette. Men vil i stede gi andre friheter som større økonomisk frihet og frihet til å kunne velge den beste behandlingen.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja er enig i at alle skal ha like _essensielle_ muligheter, som det er idag. Privatskoler er bare ekstra tilbud til de som vil det. At du ikke får tilgang til privatskole eller lignende, betyr ikke det at du ikke kan bli så å si hva du vil.
Vis hele sitatet...
Der er vi uenige. Ja det er et ekstra tilbud - men det vil stjele til seg de beste lærerene og være et tilbud som kun de rike har mulighet til. Et barn har ikke mulighet til å jobbe seg opp til å kunne gå på privatskole det går kun på foreldrene sine økonomi. Dermed vil et barn av rike foreldre ha en mye større mulighet til å få en god utdanning enn noen fra en fattig familie. Dette er noe jeg synes blir helt feil. Alle barn burde ha like muligheter i mine øyne.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg tror ikke det ville blitt noen veldig store forandringer om høyresiden kom til makten. Partiene er så like i Norge, de største forskjellene merker ikke hverdagslige nordmenn. Kanskje scooterlover, øldrikking, men ikke noen stor forskjell i hvordan landet styres. (Det er bare min mening, gjerne kommenter på det)
Vis hele sitatet...
Med høyresiden som i en regjering med Høyre så tror jeg ikke forskjellene blir så storre. Begrenset hva de kan få gjort. I tillegg er de et konservativt parti. Hadde man gått enda lengre ut på høyresiden med FRP og små partier enda lengre ut på høyrefløyen så ville man nok fått større endringer. Men tror det ikke er noe fare for det med det første.