View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Noe som eksisterte også i Sovjetunionen, Østtyskland og Mao's Kina, bare i mindre grad enn i vestlige land. Klart man hadde en egen overklasse der også, alle som var partimedlemmer hadde jo alltids fordeler.
Vis hele sitatet...
To the other extreme! Hele poenget mitt er jo at uansett hvordan man vurderer å ser på frihet så må man huske på at

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Forresten, har det ikke alltid vært mer eller mindre forskjeller folk imellom? Ikke at det er noe positivt nødvendigvis, men..
Vis hele sitatet...
Ja, det har alltid vært forskjell og klasseskiller. Og jeg tror at i hvertfall i min levetid så vil det fortsette å være klasseskiller. Men en av tingene jeg er stolt av med Norge er at forskjellen mellom klassene er veldig små grunnet ordninger som sørger for at alle skal ha like muligheter. Dette er ikke kommunisme - men mer sentrumorientert politikk. Og jeg er selv en person som svaier litt mellom sosial-demokrati og sosial-liberalisme i forskjellige saker.

Med andre ord er dette viktig for meg: Alle skal ha likt utgangspunkt til å kunne ta de samme valgene - og alle skal stå fritt til å kunne velge feil og få en ny sjanse.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Kommunismen har aldri gitt oss et samfunn med helt uten klasseskiller, selv om det er målet med ideologien. På en annen side har regulert og forsiktig kapitalisme, som f.eks i det moderne Kina fått mange millioner på kort tid opp på tilnærmet samme levestandard som i vestlige land. [COLOR="Silver"]Dette eksempelet har du også i USA, bare at det er et noe dårligere[/COLOR]. Den gangen kineserne drev med "det store spranget framover", havnet landet i en total humanitær krise. ALT, altså alt, ble kollektivisert. I dag kalles den på folkemunne "det stor spranget bakover" eller bare 'den kinesiske hungersnøden'.
Vis hele sitatet...
Selv er jeg ikke en person som har noen tro på kommunisme i dagens styre - men man kan forsvare kommunismen med å si at disse styrene ikke er rene kommunistiske styrer da det ikke er folket som har tatt makten - som er hele ideen bak kommunisme. I stede sitter det gjerne en form for diktator på toppen og styrer det han mener er kommunisme. Og direkte undertrykker arbeiderklassen nok en gang.