View Single Post
True phreak.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Du starter med en forutsetning som er ganske omstridt. IQ-tester gir riktignok høyere resultat i vesten enn i Afrika, men det er all mulig grunn til å tro at det er andre ting enn genetikk som ligger bak dette.
Vis hele sitatet...
Hvilken forutsetning skulle det være? At vi trenger mat, vann og stabil kroppstemperatur? Eller at intelligens gir en fordel i hardere klima sett fra et seleksjonssynspunkt?

At alle er like er den politisk korrekte meningen. Jeg kom med et forslag til hvorfor det kan vare annerledes. Jeg har forøvrig ikke nevnt IQ.

Og forholdene du nevner kan like godt være forhold som har virket som et evolusjonært press mot intelligens og ikke for. Hjerner er kostbare organ. Det er satt fram hypoteser om at neanderthal-menneskene døde ut nettopp på grunn av for stor hjernekapasitet (og for store muskler) og energibehovet som kom fra dette.
Vis hele sitatet...
Dersom det på permanent basis er snakk om lite næringstilgang, - ja, da kan jeg være enig. Men her er det snakk om sesongvariasjoner, som kan bøtes på v.h.a. oppfinnsomhet.

For ikke å snakke om at du har ganske lignende press i mange klima. Ta for eksempel San-folket som lever i Kalahari.
Vis hele sitatet...
Nå var argumentet mitt basert på seleksjonsfortrinn intelligens gir i kaldt vs. varmt klima, hvorpå jeg brukte nordlige landområder som eksempel. Jeg ekskluderte på ingen måte San-folket som lever i Kalahari.

Sitat av Mith Vis innlegg
Tid er relevant her, når skulle det i såfall skjedd?
Vis hele sitatet...
For å ta Norge som et eksempel: Kontinuerlig mellom da de første bosetningene ble etablert i Norge og ~1300-1400 tallet (her gjetter jeg vilt, men jeg vil tippe seleksjonstrykket ble betraktelig redusert etter at handel mellom isolerte samfunn ble ordentlig etablert)?

Med tanke på at oldtidens store riker, bygginger og oppfinnelser så og si utelukkende kommer fra langt sørligere strøk enn oss så har det vel neppe vært spesielt god tid for evolusjonen å jobbe for at vi her nord skulle rekke å utvikle noe superintelligens mellom feks. middelalderen og nå?
Vis hele sitatet...
Vel, la oss fortsette med Norge som et eksempel. De eldste sporene etter menneskelig bosetning antyder at mennesket vandret hit for rundt 10 000 år siden. Jeg har aldri nevnt noe om superintelligens, og det er jo heller ingen bombe at evolusjon tar tid, men 10 000 år er rimelig lenge. Det er 400 generasjoner, mer enn nok til å utgjøre en forskjell dersom det faktisk er slik at intelligens gir en selektiv fordel i kaldere klima.


Folk flyttet nordover når de fikk teknologi til å overleve klimaet, så hvis intelligens skulle ha noe å si her så måtte vel den først utvikles av folk som alt har en trygg plass å bo og ellers gode vilkår til å drive med andre ting enn å overleve fra dag til dag.
Jo mindre tid du bruker på å dekke basisbehov, jo mer tid får du vel til å tenke på andre ting?
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, men det er ikke noe som motsier eller reduserer verdien til utgangsargumentet mitt, for mekanismene er ikke gjensidig utelukkende. At tilpasningsdyktighet belønnes, og mangel av tilpasningsdyktighet straffes i hardere klima (hos menneskearten er individuell tilpasningsdyktighet i stor grad bestemt av intelligens), og at økt tilpasningsdyktighet derfor gir en seleksjonsfordel er da vel ikke et utrolig provoserende argument, er det vel?

Vil også legge til at den siste glaciale perioden (som tok slutt for ca. 12500 år siden) vanskeliggjorde etablering av større samfunn langt i nord og langt i sør, og vil i det minste ha utslettet det meste av spor som måtte ligge igjen etter eventuelle storsamfunn som måtte ha blitt etablert i de rammede områdene. Sånn sett er det ikke så rart at vi ikke finner spor etter bosetninger eldre enn ~10000 år siden her i Norge, for eksempel.

Ei heller er det spesielt merkelig at etablering av strukturerte samfunn tok lengre tid i nord, og dermed også utvikling av skriftspråk, lovverk, filosofi, etc.
Sist endret av Orph; 27. juli 2013 kl. 22:13.