View Single Post
True phreak.
Sitat av Angelina Vis innlegg
For øvrig, derfor synes jeg det er patetisk at enkelte skal misbruke dette naturbetingede fenomenet med rasepåstander, hvorpå den "hvite rase" settes høyest i hierarkiet. Når det kommer til IQ, er denne jevnt fordelt over hele verdensbefolkningen, uavhengig av fargen mennesker måtte ha. Det kan finnes dumme som smarte blant den europeiske befolkningen likesom den afrikanske.

De primitive samfunn som ikke har samme tilgang på skole og utdanning som vi har, får jo logisk nok ikke tak i så mye informasjon som vi gjør. Hvilket fint forklarer enkelte intelligensforskjeller, da man selvsagt ikke kan forvente at et menneske i et utviklingsland skal være like belest og opplært som det en fra et industriland har klart å bli. Det er synd noen har misbrukt alt dette i en slik fatal retning, bare for å stille nordmannen i et overlegent lys. Slik mange oppfører seg her til lands, skulle ingenting tilsi at vi var fortjent en slik plass på rangstigen.
Vis hele sitatet...
Altså, nå tirrer jeg sikkert på meg en del mennesker her, for dette er ekstremt politisk ukorrekt (DISCLAIMER: Dette er kun spekulasjon, og ikke noe som påvirker mitt menneskesyn), men for meg er det logisk at det finnes genetisk incitement for slektslinjer som har utviklet seg i tøffere klima å utvikle seg i en retning som resulterer i høyere intelligens.

De basale forutsetningene som ligger til grunn for at en organisme skal overleve er næring, væske og stabil kroppstemperatur. I varmere strøk er klimaet mer stabilt, og næring er tilgjengelig året rundt. Samme med vann (med unntak av tørkeperioder, derav nomadelivsstilen som har oppstått i visse deler av verden). Stabil kroppstemperatur er heller ei noe problem.

I områder av verden med hardere klima er man derimot langt mer avhengig av kunnskap om årstidene, verktøy, klær, konservering av mat over lengre perioder osv. for å i det hele tatt være i stand til å overleve lenge nok til å videreføre genene sine. Naturen er en nådeløs og grusom elskerinne, og har her oppe i nord vært langt hardere mot slekter/individer som ikke har vært oppfinnsomme nok til å løse problemer som har oppstått. For å si det enkelt og greit: I kalde klima er intelligens en større evolusjonær fordel enn i varme klima.

Hvorvidt dette er reelt, eller hvor stort utslag det eventuelt har hatt er jeg ikke kvalifisert til å si noe om.
Sist endret av Orph; 26. juli 2013 kl. 17:29.