View Single Post
Sitat av heartslava Vis innlegg
Akkurat der vi to er ulike. Jeg har overhodet ikke sagt hvor lang tid vi skal løpe, lenge og mengde. Hvis jeg tror så kan jeg løpe lenger enn deg, droppe søvn, løpe mer. Det handler om å sette flere ting i perspektiv. Tro at det finnes flere måter, tro på å greie det. Vinkle alt og gjøre det om til fuel.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så enkelt som du vil ha det til, bare fordi du tror noe, gjør ikke det automatisk at det er sant. Og det er vel og bra å sette ting i perspektiv, men man er nødt til å forholde seg til virkeligheten?

Sitat av heartslava
Kroppen er ingen hindring. Mennesket har grenser i psyken som tilsier hva de TROR de greier, vil tippe det finnes få mennesker som faktisk vet hva de greier.
Vis hele sitatet...
Jo, kroppen er i aller høyeste grad en hindring, er man for eksempel lam fra nakken og ned, så er man ikke i fysisk stand til å løpe, og da hjelper det fint lite om man tror at man kan løpe aldri så langt. Tro kan i mange tilfeller være motiverende, men det er også alt det er, en måte for mange å holde motivasjonen oppe.
Og selv om jeg hadde trodd aldri så sterkt at jeg kunne fly dersom jeg bare flakset fort nok med armene, så endrer ikke det på det faktum at jeg ville gått på en real smell, dersom jeg hadde hoppet ut fra en større høyde hellig overbevist om at jeg kunne fly.

Og jo, det er mange mennesker som vet hva de er i stand til, spesielt innen idrett, ta for eksempel en profesjonell vektløfter, han vet hvor mye han er i stand til å løfte under ideelle forhold. Det er selvfølgelig mulig å trene å bli bedre, men det er grenser for hva den enkelte kan klare.
Det er også mange eksempler på folk som har for stor tro på egne evner, noe som i verste fall kan få fatale følger. Her er et eksempel på en som har for stor tro på seg selv, for det er ikke trua det står på i dette tilfelle, men ganske enkelt manglende fysisk styrke, heldigvis går bra med fyren til slutt.

Sitat av heartslava
Men tror jeg trenger litt hjelp til å forstå hva du mener med negative konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det finnes eksempler på de som lar barna sine dø ved å nekte de medisinsk behandling da de tror at bønn er løsningen, Couple Convicted Of Letting Child Die, et eksempel på foreldre som har latt to av sine barn dø i troen på at gud skulle helbrede barna deres.

Sitat av heartslava
Som sagt er jeg ikke STERKT troende (hva nå enn det betyr) jeg har min egne gyldne middelvei som involverer tro.

Skjønner poenget ditt ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er bare det at tro kan brukes til så mangt, og som sagt ikke bestandig med positivt utfall, i alt for mange tilfeller tvert om.

Sitat av heartslava
Og husk at når jeg snakker for meg selv så snakker jeg ikke for andre, min tro er min tro, ingen andre har akkurat den samme troen som meg. Jeg er ikke et originalt eksempel på verken en kristen, katolikk eller en ortodoks troende. Jeg følger min egen sti som alle andre mennesker, bare at den involverer en del tro her og der.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter ingen å tro noe som helst, men stiller spørsmål ved religion, da det strider mot all logikk og baserer seg for det meste på dogmer, gamle "hellige" skrifter og ønsketenkning, noe jeg personlig tror er mer skadelig enn nyttegivende.

Sitat av heartslava
Liker at det faktisk går an å ha en hyggelig diskusjon, uten at det kommer en eller annen tastatursvett kar som bare slenger inn "Gud finnes ikke" "Religion er tull" osv.

btw er gjensidig respekt en stor del av det jeg ser på som å være troende. Hvis vi kan diskutere og samtidig respektere hverandre så er det bare hyggelig å få høre andres argumenter.

heartslava.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å forholde meg saklig, men kan nok bli litt krass til tider, da jeg alt for ofte opplever at folk ikke er villig til å ta inn over seg motargumentene som blir presentert, men heller glatt overser alt som strider mot egne overbevisninger. Og gjensidig respekt er noe du ofte finner blant ikke religiøse også, det er på ingen måte slik at religiøse/troende er alene om å vise gjensidig respekt.
Sist endret av Veggen; 20. juli 2013 kl. 02:03.