View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har ingenting å henvise til da jeg ikke finner forskning på om tre timer utvidet salgstid har noen effekt på forbruket. Det nærmeste vi kommer er forsøket gjort i Tromsø hvor forbruket gikk ned når de økte åpningstidene med to timer. Hva hadde skjedd om de hadde holdt åpent tre timer til, tror du?
Jeg mener bestemt at situasjonen ikke hadde endret seg. Dagene hadde vært de samme, og Ola og Kari hadde ikke blitt alkoholikere pga. at de nå har muligheten til å kjøpe alkohol noen timer lengre ut over kvelden.

Du siterer fra snl, og dette er informasjon som jeg ikke stiller spørsmål ved. Problemet her er av vi ikke diskutere alkohol og tilgjengelig generelt, men hvorvidt noen få timer på kveldstid vil føre til ett høyere forbruk. Flere av landene du ramser opp (inkl. de med mindre alkoholforbruk enn oss i Norge) har jo døgnåpent salg og tilbyr også alkohol på bensinstasjoner. Dette er ikke noe jeg er en tilhenger av.

Dine observasjoner samsvarer med mine. Ut i fra egne observasjoner så kan jeg ikke se at det vil være ett problem å stenge ølsalget når butikken stenger. Det er kun snakk om noen få timer, så det er heller tvilsomt at dette vil utsette noen for særlig farlige situasjoner. Problembrukerne har innen kl. 20 for lengst fått kjøpt inn alkoholen sin, og det å gå forbi hyller med alkohol er sjeldent farlig for Ola og Kari Nordmann.

Hva er egentlig så farlig om noen drikker en sekser øl og spiser potetgull til en fotballkamp så lenge man er gammel nok til å drikke? Er det noen forskjeller på vennegjeng #1 som handler alkohol og chips kl. 17, og vennegjeng #2 som ønsker å få lov til å handle alkohol og chips kl. 21?
Vis hele sitatet...
Når det ikke fins forskning som tilfredsstiller dine behov, skal vi da bare basere alt på ideen om at folk i Norge har nok viljestyrke til å ikke drikke?

Hva med de som allerede har smått problemer med alkohol, som gjerne handler maten sin etter klokken 20.00/18.00 for å slippe å føle på trangen til å kjøpe øl.
Skal vi overlate de til sin egen skjebne og satser på at helsepersonell eller familien plukker opp på problemet fordi de ikke klarer å la være bare fordi folk her i landet syns den store stygge staten oppfører seg som småbarn som ikke vil dele lekene sine?

Nei, om vi skal fortsette denne diskusjonen må vi vell strengt talt basere diskusjonen på den faktaen vi har tilgjengelig. Og de tallene jeg siterte fra tidligere er de nyeste jeg har funnet, i mine øyne ser det ut som økt tilgang fører til økt forbruk.

Ifølge Sirus: http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ips , drikker vi også mer alkohol nå, i snitt, enn siden 1875, høye tall på linje med i 1814 når det strengt talt var fritt frem for alle og enhver å lage seg sprit hjemme.

Forresten så var det eneste jeg siterte fra snl den ene setningen om sammenhengen mellom omsetning og alkoholrelaterte problemer.

Poenget er heller ikke at problembrukerne skal få bedre/enklere tilgang på alkohol, alle som har jobbet i en dagligvarebutikk vet at de som har problemer med alkohol handler den tidlig. Men hvorfor skal vi utsette flere i landet for problemene alkohol kan føre til ved å gjøre den mer tilgjengelig?

Nei, frem til jeg får høre et argument som ikke er, jeg tror, eller jeg mener, eller jeg vil.. Eventuelt noen forsker frem noe resultater her er jeg godt fornøyd med dagens lovgivning, ettersom jeg absolutt ikke ser problemet i at alkoholsalget stenger klokken 20, men ser flere potensielle problemer med å utvide åpningstiden.