View Single Post
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ja, men hva skal man gjøre da? Man kan jo bli uføretrygdet resten av livet også hvis man hopper i fallskjerm, laseroperasjon (hvis man ikke gidder å bruke briller. Skal man forby dette også? Man kan ikke bare isolere de indirekte kostnadene for da blir det mye i samfunnet som ikke er verdt å gjøre, i tilfelle uhellet skjer.
Nå finnes det sikkert mye bedre eksempler enn fallskjermhopping og laseroperasjon, men det var nå det jeg kom på i farta.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidliggere, spørsmålene er mer kompliserte enn bare å måle kostnader og inntekter. Men røyking har liten nytteverdi, og hver sigarett skader deg - i motsetning til fallskjermhopp som ikke skader deg med mindre noe går galt. Så de er ikke direkte sammenlignbare på den måten. Fallskjermhopp er vel egentlig regnet som ganske trygt.

Man må og se på hvor stort problem en bestemt ting er, jeg tror kostandene av skader som kommer av fallskjermhopp er betydelig lavere enn kostnadene vi har fra folk som røyker. Det er ikke et samfunnsproblem - og derfor trenger vi ikke regulere det mer enn å sørge for at sikkerheten ved hvert hopp er ivaretatt slik at folk ikke blir skadet. Dette er ikke mulig for røyk - de vil alltid skade deg.
Sist endret av etse; 2. juli 2013 kl. 11:35.