View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Det argumentet med at "Min behandling er betalt for via avgifter og skatt" er jeg ikke helt med på. Det at du blir syk fører også til tapte skattepenger, i tillegg til at vi da har en mindre person som kan være ute i arbeid og være en ressurs for samfunnet. (Om denne personen da f.eks. var en lege vil jo dette bety at man har en mindre lege som kan drive med behandling av andre syke).

Det at folk blir syke grunnet røyk har så mange indirekte kostnader og koster så mye ressurser at det rett og slett ikke hjelper at du har betalt inn penger. Som jeg sa i forrige innlegg, selv om du kanskje har betalt for behandlingen vil du ta opp ressurser som kunne vært brukt på mye annet. F.eks. legene som driver med din behandling kunne behandlet andre mennesker med andre plager.

Men det at røykere har betalt for seg er uansett omstridt i seg selv, og kan være både sant og usant - alt ut i fra hvordan man gjør beregningene. Men totalt sett tror jeg at røyking koster samfunnet betydelig mye mer om man ser på også de indirekte kostnadene enn det folk betaler inn til statskassa.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva skal man gjøre da? Man kan jo bli uføretrygdet resten av livet også hvis man hopper i fallskjerm, laseroperasjon (hvis man ikke gidder å bruke briller. Skal man forby dette også? Man kan ikke bare isolere de indirekte kostnadene for da blir det mye i samfunnet som ikke er verdt å gjøre, i tilfelle uhellet skjer.
Nå finnes det sikkert mye bedre eksempler enn fallskjermhopping og laseroperasjon, men det var nå det jeg kom på i farta.
Sist endret av TheOnlyArf; 2. juli 2013 kl. 11:21.