View Single Post
Trådstarter
Jeg sitter som vanlig igjen som et spørsmålstegn etter å lest svaret ditt. Gode velskrevne argument som henger på greip (for det meste), kildehenvisninger og særdeles etterrettelig arbeid. Jeg sitter også som vanlig igjen med en følelse av at du har svart på et annet innlegg enn mitt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er påfallende, om ikke akkurat overraskende, at du gjennom både det første og de etterfølgende innleggene hvor du forsøker å komme til bunns i årsakene til terrorismen, ikke har ofret så mye som ett eneste avsnitt til årsakene terroristene selv oppgir.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at formålet med førsteinnlegget var å trekke fram noen tanker og ideer om ting som normalt blir underkommunisert. Formålet var ikke å komme med en nøytral og balansert fremstilling av et kompleks tema. Selv med et meget innsnevret synsvinkel; "Vesten utifra et arabisk perspektiv" ble første-innlegget altfor langt.

Jeg ser du trekker fram det som har skjedd på Bali og Indonesia, og tar enda videre perspektiv enn jeg tok. Det er rimelig åpenbart at det som skjedde på Bali overhodet ikke kan forklares utifra grunnene som trekkes fram i en artikkel hvor jeg eksplisitt sier at jeg skal fokusere på terrorisme mot vesten. Jeg har ingen planer om å forsvare det som skjedde der, og ser ikke helt hvorfor du synes jeg burde heller.

Når ETA detonerer en bilbombe i Madrid sentrum og oppgir deres motivasjon å være, som alltid, en utskillelse av Baskerland som egen og frittstående nasjon, hvor mange er det som spør seg om motivasjonen egentlig er religiøs og at den politiske separatismen bare er et påskudd?[...]Har vi i det minste noen god grunn til å tro at de lyver?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder både ETA, islamistene og andre terror-grupperinger har man overhodet ingen grunn til å tvile på deres egne begrunnelser. Det er derimot veldig mange grupperinger i samfunnet som ønsker spesifikke mål, og særdeles få som faktisk griper til terror. "Du har fornærmet religionen vår" er kanskje grunnen til at islamistene angriper, men det forklarer overhodet ikke hvorfor de griper til våpen og andre som er tilsvarende fornærmet ikke gjør det.

Skal man skjønne hvorfor ETA grep til våpen, og separatistbevegelsene i Nord-Italia er fredelig og demokratisk må¨man rett og slett gå forbi hva de sier, og se på de underliggende forskjellene. Hvorfor handler de som de gjør? Begge ønsker separasjon, men velger fullstendig motsatte virkemiddel for å oppnå det. Å undersøke og diskutere hvorfor betyr ikke at man forkaster "Vi gjorde dette fordi vi ønsker en separat stat" som forklaringsmodell.. men det innebærer at man mener det er veldig langt ifra ett fullverdig svar.

Første-innlegget var et forsøk på å lage et mer fullverdig svar, på godt og vondt.
La oss begynne med det mest hårreisende først. Argumentet er at islamistene har all rett til å gå til målrettet angrep mot vestlig sivilbefolkning siden sivilbefolkningen i områder de holder til har blitt drept og skadet i form av utilsiktet tap (“collateral damage”) i vestlige angrep.
Vis hele sitatet...
Denne leken har vi lekt før. Jeg skriver "kan de ha et poeng" og du skriver "har all rett til" når du gjengir meningene mine. Om du konsekvent forandrer ordlyden i setningene jeg skriver til å bli to hakk mer bastante ender du opp med å argumentere mot noen andre enn meg.


Videre; Collateral damage er ikke det samme som utilsiktede tap. Begrepet innebefatter også den stygge 'akseptable' tap:
Sitat av United States Department of Defense
"Unintentional or incidental injury or damage to persons or objects that would not be lawful military targets in the circumstances ruling at the time. Such damage is not unlawful so long as it is not excessive in light of the overall military advantage anticipated from the attack.
Vis hele sitatet...

Jeg vil dog påpeke at i andre verdenskrig terrorbombet vi sivile mål i Tyskland for å knekke sivilsamfunnet, og dermed krigsmakten deres. Det samme gjelder Vietnam-krigen, hvor sivile tap i stor grad ble ansett som irrelevante. Historisk sett har ikke vesten hatt samme syn på sivile tap i kriger som nå, og jeg mistenker sterkt at hvis vi blir angrepet av en overlegen fiende i framtiden kommer vi raskt til å kaste bort alle illusjoner om at vi skal skåne motpartens sivile.

Jeg vil igjen også påpeke hva situasjonen i Irak er. Mange millioner sivile har sterkt forverret liv, og mange tusen er døde som både direkte og indirekte konsekvenser av våre handlinger. Er dette virkelig greit? Du kan virkelig ikke kalle dette for utilsiktede tap?

Jeg vil også igjen påpeke at i førsteinnlegget uttrykte jeg sterk tvil om disse tankene. Det var ikke et retorisk poeng for å unngå kritikk, det er fordi jeg genuint tviler. Vi har tross alt ødelagt Irak.

Mennesker handler ikke irrasjonelt?

I mars ble et ektepar i Philadelphia arrestert for å ha nektet deres åtte måneder gamle sønn medisinsk hjelp. [...]

I flere land i Afrika blir tusenvis, om ikke titusenvis, av barn torturert og ofte drept som hekser eller besatte, [...]

Det er en kjensgjerning at Jehovas Vitner nekter blodoverføring både til seg selv og sine barn. [...]

I 1997 begikk den religiøse gruppen Heaven’s Gate kollektivt selvmord. De var overbevist om at selvmordet ville frigjøre sjelen deres, slik at den skulle bli tatt opp i et romskip som fulgte etter kometen Hale-Bopp.[...]

Inkvisisjonen forfulgte, torturerte og drepte kjettere, “hekser”, jøder og muslimer fra midten av 1100-tallet til midten av 1800-tallet. [...]

Nazismen plukket opp og videreførte den katolske kirkens århundrelange jødehat. Millioner av jøder ble sporet opp, arrestert, plassert i konsentrasjonsleirer og henrettet. Sigøynere og homofile led ofte samme skjebne. [...]

På midten av 1920-tallet hadde Ku Klux Klan mellom fire og seks millioner medlemmer. [...]

Lokalt i Midtøsten innføres totalitære teokratier og samfunn, hvor mennesker – spesielt kvinner – undertrykkes og mishandles på altomfattende og grusomt vis, eksplisitt på grunn av innholdet i Koranen og Hadith. Homofile henges, voldtektsofre drepes, apostater steines, skolejenter får kastet syre i fjeset og kvinner bankes, piskes og voldtas om de går ute uten mannlig verge.[...]

Trenger jeg å fortsette? Det er ingen tvil om at mennesker kan handle irrasjonelt med store og ofte nesten utenkelige negative konsekvenser for dem det går utover.

Å handle irrasjonelt er ikke å handle mot bedre viten, men å handle på irrasjonelle overbevisninger. Vi vet alle, og ser blant annet fra eksemplene nevnt, at mennesker i høyeste grad kan besitte og handle på irrasjonelle overbevisninger. Foreldre ber til Gud i stedet for å oppsøke lege for barna sine, foreldre nekter barna livsnødvendige blodoverføringer, inkvisitorer torturerte og drepte vantro, utelukkende basert på deres religiøse overbevisning om at dette er det rette å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Det som er rasjonelt er i samsvar med fornuften. En handling er rasjonell dersom den gir det ønskede resultatet på en ikke-tilfeldig måte. En handlemåte er rasjonell dersom den i en gitt situasjon, i lys av tilgjengelig informasjon, virker som det beste/mest effektive middelet til å nå et fastsatt mål.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://no.thefreedictionary.com
irrasjonell ('iɾɑʃunəl)
adjektiv
som strider mot fornuften, uforklarlig en irrasjonell handling
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt ordet på samme måte som wikipedia gjør. Legger man denne bruken av ordet til grunn, står det originale poenget mitt. I hvert eneste ett av tilfellene du trekker fram har menneskene handlet rasjonelt utifra egen virkelighetsforståelse. Du har jo tatt med begrunnelsene selv i flesteparten av eksemplene.

Dette er hele poenget. Ja, de handler irrasjonelt utifra min og din virkelighetsforståelse, men de handler rasjonelt utifra sin egen virkelighetsforståelse. Skal man skjønne noe som helst av hvorfor de handler som man gjør, så man legge til grunn samme premissene som de gjør.

.. og mer spesifikk; dette er grunnen til at jeg konsekvent ser USA og Europa som en entitet, vesten, i originale innlegget og påfølgende svar. Ikke fordi jeg mener det er en spesiell god modell, fordi jeg tror den har særdeles lav forklaringsverdi, men fordi det er sånn man ser oss fra midt-østen. Legger man ikke dette til grunn blir både handlingene og verdenssynet deres absolutt umulig å forstå.
Sist endret av DumDiDum; 23. mai 2013 kl. 20:18.