View Single Post
Sitat av KingJay Vis innlegg
For det første, det er ingen her som buser ut med religiøs overbevisning, snarere tvert imot. Jeg krever ikke respekt av deg i forhold til min religiøse sammenheng, men du kan heller ikke se ned på meg fordi du ikke har den samme troen som meg. Hvis du tror du er såpass smart og kan så mye mer enn alle oss andre dumme religiøse, hvordan kan du forklare store fysikere som har vært religiøse da? Eller vil du si at du er smartere enn dem også?
Vis hele sitatet...
Når jeg snakker om å buse ut med sin religiøse overbevisning, så var ikke det nødvendigvis rettet akkurat til deg i dette tilfellet, selv om det kanskje virket slik. Likevel er det nå engang slik at du på et diskusjonsforum forteller om din religiøse overbevisning. Da må du regne med å få den kritisert. Hvorfor skulle vel vi avstå fra å kritisere den overbevisningen du fremlegger på et diskusjonsforum? Dersom du hadde sagt at du ikke har troen på at planetene holdes i bane av tyngdekraft, men at de i stedet går på usynlige skinner rundt solen, ville du fortsatt forlange at vi andre skal la være å kritisere? Ville du kalle det respektløst overfor deg om vi andre sa at det er opplagt nonsens?

Jeg ser ikke ned på deg når jeg sier at de religiøse overbevisningene dine er tullete. Akkurat som jeg ikke ser ned på noen hvis jeg sier at deres kommunistiske overbevisninger er tullete. Det er et hav av forskjell mellom å si at overbevisningene dine er tullete og å si at du er dum eller at jeg av andre grunner ser ned på deg.

Og jeg har ikke sagt at religiøse er dumme. Smarte mennesker kan fint besitte åpenbart tullete overbevisninger, og det er et potensielt enormt problem. Du kan være smart nok til å kunne bygge en atombombe, og fortsatt være fullstendig overbevist om at hvis du legger den i bilen, kjører til sentrum av en storby og detonerer den der du sitter, så går du rett til paradis med 72 jomfruer i armene.