View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Regnes plutselig Israel som et vestlig land? Tror du virkelig de rammede landene drar fellestrekk mellom "oss" og "dem"? Annen religion, annen kultur, helt annen del av verden.
Vis hele sitatet...
Israel regnes som regel som et vestlig land.. så til en viss grad, ja. Jeg ser helt greit poenget at det ikke burde gjøre det dog...

Du må også huske på at perspektivet jeg forsøker å ta er hvorfor så mange av muslimene jeg møter rundt omkring i verden har et lite flatterende syn på oss.. og skal man skjønne noe av hva andre folk mener, må man legge deres perspektiv til grunn.

Nå har det faktisk kommet frem i nyere tid at den tidligere regjeringen i Pakistan sanksjonerte disse handlingene; De samarbeidet tett med amerikanerne om å ta ut terrormål, men i situasjoner hvor deres egne sikkerhetsstyrker ikke hadde mulighet til å aksjonere hurtig nok, ga de grønt lys til å iverksette droneangrep.
Vis hele sitatet...
Målene de tok ut hadde ingenting med terror, selv om flere av dem garantert var berettigede.. men ja; den Pakistanske regjeringen har samarbed med USA.. men nå er nå også veldig mange pakistanske sivile fly forbanna på både egen regjering og USA.

Igjen, jeg vet er det er litt cop-out.. men perspektivet jeg forsøker/forsøkte å belyse er hvorfor mange ikke liker handlingene våre.. og ikke om handlingene våre nødvendigvis er umoralske eller moralske. Mali, Libya, Afghanistan og tildels Pakistan er alle eksempel på konflikter hvor det både er mot og for-argumenter for at vi har oppført oss moralsk...og jeg har den ytterste respekt for at vi kommer med forskjellige svar...

... men skal man se på hvorfor mange er sinna på oss, så er det ikke interessant om dronekrigføringa i Pakistan er moralsk eller ikke, støttet av regjeringen eller ikke.. når folk flest faktisk blir forbanna på oss.

Dessuten er det vesensforskjell mellom sivile tap i krigssituasjoner, og umotiverte angrep på sivile. Nå har ikke alltid amerikanerne hatt sitt på det rene (ref: Vietnamkrigen spesielt), men de går uansett ikke direkte til krig mot ubevæpnede personer. Det gjør terrorister.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du mener at hvis vi umotivert angriper noen og kaller det krig så gjør det lidelsene vi forårsaker uskyldige sivile fundemendalt forskjellige fra når enkeltpersoner angriper.

Jeg sidestiller overhodet ikke side-effektene av intervensjonen i Mali eller Libya med terrorisme, men jeg gjør det med invasjonen i Irak. Jeg skjønner kort og godt ikke hvorfor det er noen forskjell. Begge er 100% unødvendig lidelse påført uskyldige.


Graden av lidelse er lik for hvert menneskeliv som går tapt; Venner og familie sørger uansett, men omfanget er vidt forskjellig. Irak har lidd langt mer. Men man må også ta signaleffekten med i betraktningen; En velutført terroraksjon er et direkte angrep på en nasjons trygghetsfølelse, og det er en kurve som er eksponensielt avtagende; Et bombeangrep i Kabul har ikke like stor effekt som et bombeangrep på Karl Johan 17. Mai.
Vis hele sitatet...
Sant.
Men man må også kunne påpeke at menneskesynet, og den antatte verdien av menneskeliv er langt høyere her i vestlige land enn i de fleste asiatiske land. Jeg har selv vært en del ute og reist, og i mange regioner er ikke verdien av et menneskeliv høyere enn vannet vi bærer i kroppen.
Vis hele sitatet...
.. også et veldig godt poeng.

.. selv om jeg synes det virker som vi tillegger arabiske liv ganske lite vekt i praksis.
Utover det synes jeg resten av posten din var særdeles lite intelligent.
Vis hele sitatet...
Det skal du få lov til, for jeg synes du hadde gode innvendinger.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg mistet interessen for denne tråden etter å ha sett hvor umodent trådstarter oppfører seg. Helt alvorlig.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøkte å ta den diskusjonen med han over på PM. Det var også midt på natta, jeg fikk ikke sove og var frustrert. Jeg håper fortsatt en mod kan rydde opp.

Jeg står uansett litt for det. Poenget er at i tråder hvor korte, dårlige innlegg får lov til å dominere blir veldig ofte dårlige... fordi barrieren for å poste blir lavere.. og jeg holder med til at Pure_Chris kom med særdeles dårlige innvendinger, selv om jeg åpenbart bare burde oversett. Har dessverre aldri vært god til sånt, og virker ikke som jeg istand til å lære det heller.