View Single Post


Er lenge siden jeg har lekt med GMT, og får ikke sove .. så satt sammen dette oversiktskartet for å vise nøyaktig hvor involvert vi er i den muslimske verden:

Rødt: Land hvor vi har støttet eller støtter opprørsbevegelser mot det sittende styret:
Syria, Sudan (nederste delen er nå Sør-Sudan)

Svart: Land vi har vært direkte involvert i krig i:
Afghanistan (angrepet og okkupert), Irak (angrepet og okkupert), Libya (bombet istykker), Mali (støtter regjeringshæren mot opprørere)

Grønt: Land vi bedriver terrorist-aktivitet mot:
Iran (flere likvidasjoner av forskere), Yemen (drone-angrep), Pakistan (drone-angrep)

Lyseblått: Nåværende eller tidligere diktatorer med vesentlig vestlig støtte
Egypt (Mubarak var nær alliert av USA), Saudi-Arabi (nær alliert av USA, med flere amerikanske militærbaser på Saudi territorie), Morocco (vestlig alliert), Algerie (vestlig alliert)

Ikke tatt med: Tjetsjenia og Dagestan, hvor Russerene har ligget i direkte krig med store deler av befolkningen.

... nå er det flere av disse man kan diskutere fram og tilbake i hvilken grad de er moralske. Særlig interversjonen vår i Mali liker jeg, men de er uansett en del av mønsteret hvor vi blander oss inn i hva som skjer i deres land... det er ikke mange land jeg ikke fargela på dette kartet.

(unnskyld for eventuelle feil forøvrig, dette er hastverksarbeid)
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 01:56.