View Single Post
Sitat av ynkey
Vi sier at det er islamistisk terrorisme i det øyeblikket det er en muslim som står bak, mens vi sier ikke at 22. juli var kristent terrorisme, det er høyreekstrem terrorisme.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Jeg har alltid vært veldig delt på i hvilken grad man skal fokusere på Islam i forhold til Islamsk terrorisme. Jeg håper du legger merke at jeg faktisk ikke trekker fram selve religionen Islam en eneste grunn i noen av argumentene mine i første innlegget. Det er ikke tilfeldig. Jeg har alltid fått en skikkelig, skikkelig uggen følelse når folk kaller Islam i seg selv voldelig. Hvordan religion framstår har alltid forandret seg over tid, og om noe reflekterer det heller meningene til befolkninga generelt... bare se på hvordan kristendommen har forandret seg.

Et annet eksempel er hvordan det aldri fokuseres på at LRA og Joseph Kony i Uganda (regner med du husker Kony2012-facebook-kampanjen?), med deres barnesoldater, organiserte voldtekter og egentlig hva enn fanden man klarer å finne på av jævelskap, faktisk er/var kristen-fundamendalister (de operer fortsatt i Kongo).. selv om navnet Lord's Resistance Army burde vært et rimelig godt clue.

Det er dog fortsatt forskjeller. Selv om mange høyre-ekstreme er personlig kristne, er det overhodet ikke et krav for å være høyre-ekstrem. Det er helt uproblematisk å være ateistisk høyre-ekstrem... det samme gjelder for LRA; troen er i seg selv er ikke viktig...

... en ateistisk Islamist skulle jeg dog gjerne likt å sett..det er kort og godt utenkelig.. og det er grunnen til at jeg fortsatt kaller det Islamsk terrorisme; selv om jeg ikke knytter årsakssammenhengene opp mot Islam som religion overhodet.

Sitat av ynkey
Her gjør du en tydelig logisk feil, selv om islamister sier de er muslimer betyr ikke det at muslimer er islamister,
Vis hele sitatet...
Islamister er undergruppe av muslimer. Det jeg skrev var riktig.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg liker ikke deg, men går ikke over land&strand for å vise det.
Vis hele sitatet...
... nei, det gjør du ikke. Det gjør ikke majoriten av muslimer heller.

Vi har derimot sendt militærstyrker til Irak, Afghanistan og Libya i det siste. Vi har støttet Sør-Sudan mot Sudan, vi støtter opprørene i Syria økonomisk og vi har likvidert sivile i Pakistan og Yemen med drone-angrep (drone-angrepene i Yemen er særdeles jævlige, de har sluttet å angripe spesifikke personer men går istedenfor det de kaller "signatur"-angrep.. altså folk som virker militante... i et land uten fungerende politivesen eller militære, hvor vanlige bønder kjører pickup-trucks med våpen til jordet sitt for å pløye.. fordi man må beskytte seg). Statistikken over collateral damage på drone-angrepene er ytterst jævli.. det bryllupet vi sprengte i Pakistan er kanskje det jævligste enkelt-eksempelet, men det er ikke uten grunn at folk er fly forbanna på oss.

Tar man med attentatene Israel har kjørt på Iranske forskere de siste åra begynner lista over muslimske land vi (altså vesten) ikke har angrepet eller involvert oss mot å bli kort.. og primært består lista av regimer som er særdeles samarbeidsvillige og lojale (og i Saudi-Arabias tilfelle, rimelig jævlig)...

... så hvem er det som går over land og strand for å vise at dem ikke liker hvem?
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 01:19.